OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn
Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion vilka spänner forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare och vi söker nu stärka vår kapacitet med en förste
forskningsingenjör/kvalificerad mjukvaruutvecklare.
Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvaruarkitekter där dina uppgifter kommer att inkludera system- och programvaruutveckling inom flera projekt inom forskning och utveckling av visuella representationer och tekniker för interaktion med autonoma system. Vi arbetar med uppslukande miljöer som VR, AR, MR och storskaliga skärmsystem men också multi-touch-tabeller för interaktiv visualisering. Ett viktigt uppdrag för utvecklingsteamet är att arbeta med långsiktiga och strategiska programvaruplattformar där vi fokuserar kring Unreal Engine 4/5. Som en del av utvecklingen ingår också vetenskapligt skrivande för publikationer.
Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret har ett nära samarbete med andra vetenskapscentra och statliga myndigheter som LFV och SMHI som en del av större strategiska utvecklings- och forskningsprojekt. Dessutom finns det många pågående samarbeten med industrin och vi bidrar med forskning och konsultation inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Wisdome där vi utvecklar innehåll för domer och utställningar i science centers
Dina kvalifikationer
Vi söker nu en kvalificerad mjukvaruutvecklare med en doktorsexamen inom mjukvaruutveckling och tekniska områden relaterade till VR / AR / MR med erfarenhet och färdigheter i utveckling av interaktiva system. Du har erfarenhet av olika XR-hårdvaruteknologier, såsom VR HMD, Optical and Video See through AR etc. Erfarenhet av att använda Unreal Engine 4 för utveckling i C ++ och Blueprint Scripting krävs också. Du behöver också erfarenhet av arbete och gränssnitt med robotik och autonoma system, som ROS. Du har dokumenterad erfarenhet från mjukvaruutvecklingsprojekt och är skicklig inom programvaruarkitekturer, programvaruutvecklingsmetodik och samarbetsutveckling.
Du måste vara flytande i skriven och talad engelska och vi förväntar oss att du samarbetar bra och gör ditt böästa för ett framgångsrikt team. Du måste också ha erfarenhet från vetenskapligt skrivande och har publicerat i internationella konferenser och tidskrifter.
Vi förväntar oss att du har gedigen erfarenhet av C ++ och grafisk programmering samt versionskontrollhantering och arbetsflöden för kontinuerlig integration. Erfarenhet från produktutveckling är också meriterande. Erfarenhet från spelutveckling och programmering av spelmotorer (helst Unreal Engine) är också meriterande.
Anställningens omfattning
Heltid, tillsvidare.
Tillträde
Snarast enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 29 juli 2021. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas. Urval kommer att ske efter semesterperioden i mitten av augusti.
Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.