OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Sista ansökningsdag: 2022-06-10.
Institutionen för pedagogik och didaktik bedriver undervisning för närmare 8000 studenter räknat i personer varje år och har idag ca 180 medarbetare, ett hundratal forskare/lärare, drygt 40 doktorander samt 40 administratörer.
Institutionen erbjuder utbildning på både grund- och avancerad nivå samt forskarutbildning i pedagogik. Vi erbjuder en bred palett av utbildningar, bland annat studie- och yrkesvägledarprogrammet, PAO- programmet och Yrkeslärarprogrammet. Vi ger också flera kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan som ingår i lärarutbildningen. På avancerad nivå utbildar vi rektorer inom rektorsprogrammet och vi har flera mastersprogram varav ett internationellt program på engelska med studenter från hela världen. Centrum för universitetslärarutbildningen (CeUL) som bedriver kompetensutbildning för universitetslärare har också sin hemvist vid institutionen.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består av utredning och handledning inom institutionens uppdragsutbildning Samverkan för bästa skola (SBS). Detta innebär att kartlägga utvecklingsbehov på olika nivåer i en organisation, samt att samordna tillgängliga resurser på ett sätt som bidrar till en kvalitetsutveckling. Som kvalificerad rådgivare ingår även uppgifter som att följa utvecklingen inom kunskapsområdet skolutveckling och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet. Arbetsuppgifterna förutsätter god kännedom om lärarprofessionens villkor.
Kvalifikationer
Behörig för denna anställning är den som har adekvat handledarutbildning och har erfarenhet av handledning i skolor – eller har motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Vid urvalet av behöriga sökande läggs särskild vikt vid handledarutbildning och erfarenhet av handledning och kvalitetsutveckling i skolor. Det är meriterande med kunskap om och erfarenhet av att arbeta med lärarutbildning – och i synnerhet med moment som behandlar olika aspekter av flerspråkighet. Därutöver kommer avseende fästas vid dokumenterad relevant yrkesskicklighet som är av betydelse. God samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt gentemot studenter och kollegor värderas högt liksom förmågan att driva frågor på egen hand. God förmåga att kommunicera på svenska i skrift och tal är ett krav.
Universitet kommer främst beakta dem som efter en helhetsbedömning av dokumenterade meriter, kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra de beskrivna arbetsuppgifterna.
Anställningsvillkor
Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde 2022-07-01 eller enligt överenskommelse.
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Kontakt
Närmare information om anställningen lämnas av, Studierektor Jonas von Reybekiel Trostek, tfn 08-16 15 73, jonas.trostek@edu.su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.