OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbeta i en ansvarsfull och drivande roll med att förstå, följa och utveckla den likviditetsreglering som bankerna ska följa samt utvärdera hur bankerna uppfyller dessa krav i praktiken.
Om jobbet
Som kvalificerad riskexpert arbetar du med att aktivt driva tillsyns- och regelverksfrågor med fokus på likviditets- och finansieringsrisker. I rollen ingår att identifiera och analysera likviditetsrisker som uppkommer hos instituten, granska bankernas riskexponering och riskhantering och utveckla processer för tillsynsarbetet. Du kommer även att arbeta med regelutveckling och regelgivningsprojekt både nationellt och internationellt.
Du analyserar och sammanställer likviditetsinformationen samt deltar i och leder undersökningar och analysprojekt. I arbetsuppgifterna ingår dessutom att aktivt bidra till metodutveckling och utveckla interna processer för att förbättra tillsynen av likviditetsrisker.
Som riskexpert med fokus på likviditetsrisker bidrar du till gruppens många ansvarsområden. Tjänsten innebär ett tätt samarbete internt, både inom den egna gruppen och med andra avdelningar på Finansinspektionen. Du ges även möjlighet till externa kontaktytor främst med andra svenska och internationella myndigheter samt bolag under Finansinspektionens (FI:s) tillsyn.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har relevant akademisk examen, exempelvis som civilekonom eller civilingenjör
• har flerårig relevant erfarenhet, exempelvis från finansbranschen eller myndighet
• har generella kunskaper om finansiella regelverk
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet från banks treasury/finansfunktion eller annat arbete inom riskkontroll/riskhantering
• har erfarenhet av projektledning och/eller utredningsarbete
• har kunskap om regelverk avseende likviditetsrisk och kapitaltäckning.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• vara självgående och driva arbetet framåt
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• ha god analytisk förmåga och effektivt lösa komplexa frågor med god kvalitet
• bidra till ett gott samarbete.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Åsa Lööw, biträdande avdelningschef, 08-408 980 60
Sista ansökningsdag:
2022-11-25
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372