Kvalificerad sekreterare till länsledningen

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Tjänsten är placerad på stabsenheten som bland annat ansvarar för länsledningens (landshövding och länsråd) planering, representation, resor och officiella besök.

Stabsenheten hör till avdelningen för verksamhetsstyrning och stöd som har uppgifter i fråga om verksamhetsstyrning och ledningsstöd till landshövding och länsråd samt verksamhetsstöd till avdelningarna och enheterna.

Avdelningen arbetar med representation, utredning, analys, HR, ekonomi, kommunikations- och säkerhetsfrågor.

Arbetsuppgifter
Som sekreterare ligger fokus på att ge ett kvalificerat stöd när det gäller administrativa uppgifter och att hantera interna och externa kontakter. Det kan till exempel vara att förbereda, samordna och boka såväl interna som externa möten, hantera resor och inbjudningar, diarie- och registerföra ärenden samt ta fram relevanta underlag inför möten och att sköta viss ekonomiadministration. I uppdraget ingår också att självständigt ansvara för, eller vara delaktig i, planering och genomförande av vissa arrangemang.

Arbetet kräver mycket god administrativ förmåga och du ska ha erfarenhet och vilja att systematisera, skapa ordning och reda, samt att planera både på kort och lång sikt. Du ska även kunna skriva underlag till brevsvar eller andra texter samt ta fram enklare presentationsmaterial

Du är van att ligga steget före och du har förmåga att se helheter och samband. Du är intresserad av att utveckla och förenkla olika rutiner för återkommande arbetsuppgifter. Tjänsten innebär ett nära samarbete med landshövdingens sekreterare och övriga staben vad gäller arbetsuppgifter och ömsesidigt stöd.

Kvalifikationer och profil
Du har gymnasial utbildning, gärna med någon form av påbyggnadsutbildning inom administration eller offentlig förvaltning. Du har minst tre års erfarenhet av kvalificerat arbete som sekreterare.

Arbetet ställer höga krav på snabba och effektiva leveranser. Arbetsuppgifterna kräver att du är flexibel och van att arbeta med flera olika uppdrag samtidigt. Du kan hantera olika situationer på ett ansvarsfullt sätt, utan att göra avkall på noggrannhet och kvalitet. Du har en egen drivkraft och förmåga att prioritera. 

Du är en skicklig administratör och IT-användare. Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office-programmen och vana av andra administrativa stödsystem. Du är intresserad av att utveckla och förbättra våra interna administrativa rutiner och hur vi använder olika system. 

Du är svensk medborgare som kan uttrycka dig väl i tal och skrift och har, förutom svenska, goda språkkunskaper i engelska.

Som person är du är serviceinriktad, lösningsorienterad, strukturerad, lyhörd och prestigelös och kan i olika sammanhang representera Länsstyrelsen på ett professionellt sätt. 

Arbetet kräver att du har hög integritet och stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Om tjänsten
Anställningen är tillsvidare. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.

Sista ansökningsdag är den 26 februari 2020.


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Assisterande Fleet Manager

Assisterande Fleet Manager

28 november 2024

Chefssekreterare

Chefssekreterare

27 november 2024

Chefsassistent, Barn- och ungdomspsykiatrin, Umeå

Chefsassistent, Barn- och ungdomspsykiatrin, Umeå

26 november 2024