OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kvalificerad upphandlare
Landstinget Dalarna, Huvudkontoret,
Upphandlingsenheten, Falun
Arbetsuppgifter
Du är en strategisk och viktig medarbetare i landstingets anskaffningsprocess - från analysarbete till upphandling och uppföljning av varje genomförd affär.Du kommer att genomföra upphandlingar för landstingets samtliga verksamheter i nära samarbete med uppdragsgivare och olika specialister där arbetet baseras på att upphandlingarna genomförs på ett affärsmässigt sätt med fokus på det som skapar mervärde för landstingets kärnverksamheter.Arbetet är mycket stimulerande och omväxlande med många kontakter inom såväl offentlig som privat sektor.
Vi strukturerar våra upphandlingar i olika kategorier och Du kommer att ansvara för ett antal varu- och tjänsteupphandlingsområden.
Information om Landstinget Dalarna och arbetsplatsen
Landstinget Dalarnas verksamheter täcker hela länet, från Idre i norr till Krylbo i söder.Vårt huvudansvar är framförallt att erbjuda alla som bor eller tillfälligt vistas i Dalarna en god hälso- och sjukvård och tandvård på lika villkor.
Landstinget har dessutom ansvar för att se till att Dalarna utvecklas kulturellt, kunskaps- och miljömässigt.Därför stödjer vi genom olika bidrag till regionalutveckling, såsom kultur, utbildning och kollektivtrafik.
Landstinget köper varor och tjänster för närmare 3 miljarder kronor årligen, vilket utgör ca 37 % av landstingets totala extena kostnader.
Landstingets ledning inser att det finns stora ekonomiska vinster med en välskött inköps- och upphandlingsverksamhet vilket innebär att landstingets affärer i första hand ses som en strategisk och ekonomisk fråga.Med rätt avtal med leverantörerna kan den egna organisationen utvecklas i den riktning man själv önskar.
Därför pågår inom Landstinget Dalarna ett omfattande utvecklingsprojekt "Kostnadseffektiv anskaffningsprocess" där det förväntade resultatet är lägre kostnader för landstingets inköp av varor och tjänster, givetvis med hänsyn tagen till verksamheternas krav på funktion, kvalitet, miljö, säkerhet och resultat.Ett samlat grepp tas över hela anskaffningsprocessen - från behovsanalyser, genom inköp och upphandling till uppföljning av varje enskild affär.
Parallellt med redovisat utvecklingsprojekt pågår en översyn av förutsättningarna för en samlad administrativ stödfunktion inom Landstinget Dalarna.Upphandlingsenheten, som idag är en funktion inom den centrala ekonomienheten, föreslås etableras som en ny avdelning, Inköps- och avtalsavdelningen.Avdelningen kommer även fortsättningsvis ingå i den centrala ekonomienheten och föreslås ansvara för hela anskaffningsprocessen - från behovsanalysarbete, inköp och upphandling, till uppföljning av genomförda affärer.
Kvalifikationer
Du skall ha dokumenterad erfarenhet av kommersiell inköpsverksamhet.Ett mervärde är om Du har byggt upp denna erfarenhet genom inköps- eller upphandlingsarbete inom offentlig sektor.
Det är också en merit om Du har en gedigen ekonomisk eller affärsjuridisk utbildning.
Som person är Du strukturerad och utåtriktad med god analytisk förmåga.Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift då kommunikation med interna och externa samarbetspartners, ledning och politiker är dagliga inslag i verksamheten.För att lyckas måste Du ha bra samarbetsförmåga, egen drivkraft samt vara mycket noggrann.
Kontaktpersoner på detta företaget
Karin Stikå Mjöberg
0250-49 34 30
Pia Ohlsson
023-49 02 08
Mona Månsson
Elisabeth Grop Gyllenhak
0250-49 34 90
Kerstin Erlandsson
023-79 20 48
Margaretha Nordman
023-49 08 50
Eva Törnqvist
Karin Arvidsson
0250-493250
Helena Bevring
0250-493250
Margareta Nordman/Elisabet Norgren
023-49 08 50