OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.
Om verksamheten
Då ordinarie befattningshavare på tjänsten ska vara föräldraledig söker vi hennes vikarie under minst ett års tid.
Stadskansliet är kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och valnämndens sekretariat. Kansliets huvuduppgift är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och stadsdirektören i arbetet med att styra och leda kommunen. Det innebär att kansliet ansvarar för politisk service och beredning av ärenden. Juridisk rådgivning, utredningsarbete, arkivfrågor och kommunövergripande administration ingår också i kansliets ansvar.
Stadskansliet har även ansvaret för att utveckla och förvalta kommunens ärendehanteringsprocess. Ett av målen för verksamheten är en väl fungerande och effektiv ärendehanteringsprocess.
Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår allmänna utredningsuppdrag för hela organisationen samt att delta aktivt i pågående utvecklingsarbete samt förekommande arbetsuppgifter på stadskansliet. Du ansvarar självständigt för sekreterarskap i kommunstyrelsens utskott. Du deltar aktivt i valarbetet.
För att passa in i utredarrollen ska du kunna hålla deadlines, vara tillgänglig, vara proaktiv, känna av verksamhetens behov och vara ett steg före. En bred omvärldsbevakning är också viktig.
Kvalifikationer
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor och är en person som kan arbeta självgående och strukturerat. Du har också förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en annan kommun eller offentlig förvaltning.
Det är viktigt att du är analytisk och kan arbeta självständigt. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du ska ha förmågan att snabbt kunna växla mellan olika typer av uppdrag och uppgifter liksom kunna sätta dig in i nya ämnen på kort tid.
Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har mycket goda kunskap och vana att arbeta med modern IT-teknik. Du är en van användare av Office-paketet.
Du bör ha högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Du ska ha goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
Anställningsinformation
Vikariat 100% med tillträde snarast eller enligt överenskommelse och t o m ca 1 år med eventuellt möjlighet till förlängning.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson
Djeno Mahic
Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson
Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger