Kvalificerad utredare inom Socialförvaltningen

Kvalificerad utredare inom Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Har du ett starkt samhällsintresse? Inspireras du av ett strategiskt arbete med möjlighet att göra skillnad? Nu söker Mariestads kommun dig som vill arbeta som Kvalificerad utredare inom Socialförvaltningen!

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.

Socialförvaltningen och Äldre- & omsorgsförvaltningen är en ny organisation för IFO och äldreomsorg som kommer att träda i kraft i september 2022. Kvalificerad utredare är en ny roll där du kommer bli en del av staben i Socialförvaltningen och verkar främst därinom. Du kommer även att hjälpa Äldre- & omsorgsförvaltningen vid behov.

Ditt kontor kommer att vara på Stadshuset i Mariestad där även majoriteten av din sju kollegor från staben sitter. I ditt arbete kommer du att arbeta tätt med bland annat: Socialt ansvarig samordnare, MAS och socialchef. Du kommer även att ingå i ledningsgruppen för Socialförvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som kvalificerad utredare kommer du arbeta med strategiskt utvecklingsarbete tillsammans med förvaltningens ledningsgrupp. Du kommer att ta fram underlag för att säkerställa att verksamheten bedrivs på ett kvalitetssäkrat, likriktat och kostnadseffektivt vis. Arbetet kommer att innebära arbetsuppgifter som att:
• Självständigt initiera och driva processutveckling, utredningar, förändringsarbete samt arbeta med kvalitetsarbete, sammanställa och analysera resultat
• Sammanfatta förvaltningens statistik och utveckla metoder för att urskilja trender
• Ta fram implementeringsplaner för det utvecklingsarbete som ständigt sker på en socialtjänst
• Bidra med analys och förbättringar i förändringsarbete med fokus på kvalitet och utveckling
• Utgöra ett strategiskt stöd för ledningsgruppen

Du kommer att bli en viktig kugge för förvaltningarnas förbättringsarbete då du tar fram underlag som kommer ligga till grund för ledningsgruppens beslut. Dessa utredningar kommer att vara av varierad art och storlek. Exempelvis kan utredningarna beröra ämnen som bostadsförsörjning och organisationsutvärderingar. Utredningarna kan ske på uppdrag av chef, nämnd och fullmäktige.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig och erfarenhet av:
• Arbete i en politiskt styrd organisation
• Att skriva utredningar
• Förbättringsarbete
• Utvecklingsarbete

Det är meriterande om du har:
• Bred juridisk kompetens

Vi tror att du som söker har ett starkt och brett samhällsintresse och gillar att omvärldsbevaka allt från lokala nyheter till gällande rätt och praxis. Du har även kunskap och förståelse att arbeta utifrån vetenskaplig grund och förmåga att genomföra den omvärldsbevakning som krävs för uppdraget.

Du som söker har en stor integritet, är trygg i din roll och dess uppdrag. Du har även ett gott självledarskap i allt från att ta fram nytt material till att hålla deadlines. Då arbetet innebär att skriva utredningar ställs det höga krav på din kommunikativa förmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställnings kan komma att tillämpas.

Vad kan vi erbjuda?
Du kommer till en arbetsplats som gör ett omtag och satsning för att kvalitetshöja verksamheten. I denna nya organisation får du en betydande funktion där du har möjlighet att vara med att utforma innehållet. Du kommer till en förvaltning som har gott om resurser, högt engagemang i ledningsgruppen och en nischad egen IFO-organisation.

Intervjuer planeras ske under v. 26.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD
None

Postadress

Kyrkogatan 2
MARIESTAD, 54286

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024