OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för att jobba med kvalificerade utredningar kopplat till bolagsbeskattning? Som utredare på Storföretagsavdelningen får du ett omväxlande arbete där du tillsammans med dina kollegor arbetar med kvalificerade utredningar för stora företag, statliga myndigheter, kommuner, regioner och statliga bolag.
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige.
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter innebär att du arbetar med komplexa revisioner och/eller utredningar kopplat till stora företag, statliga myndigheter, kommuner, regioner och statliga bolag. I ditt arbete kommer du att möta frågor inom hela skatteområdet. Arbetet kan även omfatta förebyggande åtgärder samt väglednings- och utbildningsinsatser. Du är lyhörd för förändringar i omvärlden och driver på utvecklingen inom området vad gäller regel- och metodfrågor.
Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för medborgare och företag. Dina arbetsområden bestäms i dialog med din närmaste chef och tillsammans utvecklar vi din kompetens. Du jobbar med arbetsuppgifter som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling. Det är en självklarhet för oss att du har en god balans mellan arbete och fritid.
Storföretagsavdelningen är en av Skatteverkets tio avdelningar och ansvarar för stora företag, utlandsägda företag, offentliga aktörer och punktskatter. Skattebrottsverksamheten och ansvaret för Skatteverkets internationella arbete ingår också i avdelningen. Avdelningen har cirka 1100 medarbetare.
På storföretagsenhet 1 ansvarar vi för beskattningen av stora företag samt alla Sveriges offentliga aktörer. Enheten har idag cirka 140 medarbetare fördelade på sju sektioner. Du tillhör sektion 8 på storföretagsenhet 1 med placering i Jönköping. På vår sektion är vi idag 17 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift
- vara analytisk, kunna se orsakssamband och ha ett helhetsperspektiv
- självständigt driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ta initiativ i arbetet och vara utvecklingsorienterad.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik
- minst fem års aktuell erfarenhet av kvalificerade utredningar kopplat till bolagsbeskattning.
Det är önskvärt att du har kunskaper inom redovisning.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.