Kvalificerad utredare till Patientregistret

Arbetsbeskrivning

Kvalificerad utredare till nationella patientregistret

Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård, socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och ska verka för en sådan kvalitet, säkerhet och resursanvändning inom dessa områden att god hälsa och social välfärd för hela befolkningen tryggas och att den enskildes behov av vård, omsorg och stöd tillgodoses på lika villkor. Mer information hittar du på Socialstyrelsens webbplats www.socialstyrelsen.se

Centrum för patientklassificering (CPK) inom Epidemiologiskt centrum har ansvar för att förvalta och vidareutveckla den svenska versionen av NordDRG - ett sekundärt patientklassificeringssystem som har används för att beskriva sjukvårdens prestationer. Från och med hösten 2006 kommer CPK också att ha ansvar för förvaltning och utveckling av det nationella patientregistret (PAR) vilket för närvarande omfattar all slutenvård samt alla specialistläkarbesök i öppenvård. Det nya uppdraget innebär att vi behöver förstärka vår enhet med en kvalificerad utredare.

Arbetet med patientregistret går samtidigt in i en utvecklingsfas då registret ska utvidgas och uppgifterna i ökad utsträckning kommer att utgöra underlag för jämförelser i hälso- och sjukvården.

Arbetsuppgifter:
Som kvalificerad utredare kommer du att delta i arbetet med att förbättra och utveckla patientregistret. Ditt arbete kommer därutöver i stor utsträckning att handla om registerdrift, d.v.s. mottagande, iordningställande och tillgängliggörande samt kvalitetssäkring av data. I arbetsuppgifterna ingår också att skriva olika typer av rapporter samt ingå i arbetsgrupper och nätverk.

Din bakgrund:
Vi söker dig som har lägst akademisk grundexamen inom företrädesvis statistik. Du skall ha minst några års dokumenterad erfarenhet av statistikarbete och arbete med stora databaser, gärna inom hälso- och sjukvårdsområdet. Erfarenhet av arbete med sjukvårdens IT-system och/eller analysarbete är meriterande.

Vi söker dig som är intresserad av både förvaltning och utveckling. Du ska ha analytisk förmåga och förmåga till helhetssyn. Det är också viktigt att du är självgående, prestationsorienterad, noggrann och strukturerad. Det är viktigt att du förstår vad hanteringen av sekretessbelagda uppgifter inom ett lagreglerat område innebär vad gäller omdöme och integritet samt har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du ska trivas med att ingå i en mindre arbetsgrupp där nära samarbete är ett naturligt inslag och ha god samarbetsförmåga.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 8 juni 2006
  • Ansök senast: 26 juni 2006

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010