Arbetsbeskrivning
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.
Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.
I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.
Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.
ARBETSUPPGIFTER
Som utredare i kommunen kommer du arbeta med att säkerställa kvalitet och regelefterlevnad i beslutsunderlagen. Merparten av beslutsunderlagen går till Kommunstyrelsens förtroendevalda. I arbetet ingår att självständigt och tillsammans med andra kompetenser omsätta kunskap och information till formella beslut. Som utredare förväntas du kunna föredra och sammanfatta besluten för ledning och förtroendevalda. I tjänsten ingår även att stötta kommunens förvaltningar med juridisk kompetens.
Befattningen tillhör kansliet hos kommunledningsförvaltningen. I arbetet ingår att utreda samtliga frågor som ankommer kansliet. Utredningsarbetet innebär i praktiken allt från granskningar av befintligt uppdrag till att självständigt formalisera information till konkreta beslutsunderlag. Det stöttande arbetet gentemot kommunens medarbetare kan ske såväl muntligt som skriftligt. Kansliet har bland annat uppdraget att ge styrning och stöd inom juridik och rättssäkerhet, som jurist förväntas du stärka kansliets stödjande och styrande ansvar med din kompetens.
Du förväntas prioritera uppgifterna som ankommer utredaren, juridisk styrning och stöd kan många gånger ske inom ramen för utredarens arbetsuppgifter, dels genom formalia, dels i sakfrågor.
På kommunen finns idag en kanslichef med juristbefattning, denna kommer även vara din närmare chef.
Anställningen tillsätts förutsatt att erforderliga beslut kan fattas.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i rollen är du ansvarstagande och tar egna initiativ till förbättringar i det löpande arbetet. Du har inga problem med att snabbt och översiktligt sätta dig in i kommunens samtliga verksamhetsområden. Du trivs med att kunna växla mellan arbetsuppgifter och jobba mot deadlines. Du är enkel att samarbeta med och kan göra dig förstådd hos andra kompetenser.
För att lyckas i rollen ser vi att du har en juristexamen eller jur.kand. Därutöver ska du ha erfarenhet från offentlig sektor och arbetsuppgifter där formella skrivelser såsom beslut, beslutsunderlag eller domar varit en naturlig arbetsuppgift.
Det är meriterande om du genomfört notarietjänstgöring och har erfarenhet som beredningsjurist, föredragande jurist eller erfarenhet som kan likställas med sådant arbete. Det är även meriterande om du har erfarenhet från politiskt styrd organisation och erfarenhet inom något av kommunens verksamhetsområden såsom miljö, fastighet, plan- och bygg, socialrätt eller barn- och utbildning.
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper!
ÖVRIGT
Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.