OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett brett samhällsintresse och är intresserad av att delta i arbetet med att motverka arbetslivskriminalitet? Vi söker dig till en viktig roll som utredningssekreterare i delegationen mot arbetslivskriminalitet.
Delegationens uppdrag är bland annat att samla och stödja relevanta aktörer som arbetar med att motverka arbetslivskriminalitet, förstärka kunskapen kring arbetslivskriminaliteten i Sverige och sprida kunskap om internationella erfarenheter. Den ska också vid behov föreslå åtgärder för en förbättrad samverkan och ökad effektivitet i statens insatser mot arbetslivskriminalitet. Delegationen består av ledamöter med bred erfarenhet av arbete mot arbetslivskriminalitet inom flera sektorer. Den leds av en ordförande och bistås av ett kansli där vi nu söker en utredningssekreterare. Uppdraget pågår till februari 2025. Du kan läsa mer om delegationen och uppdraget på regeringens hemsida: En nationell delegation mot arbetslivskriminalitet - Regeringen.se
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetet innebär att genomföra utredningsarbete enligt direktiv under ledning av ordförande och kanslichef i delegationen. I arbetet ingår att ta fram underlag och analyser som ligger till grund för de förslag som övervägs inom ramen för delegationens arbete och att utarbeta texter till delegationens betänkanden. Arbetet kommer särskilt vara inriktat på att följa och analysera myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet samt att utarbeta en metod för kontinuerlig uppföljning av arbetslivskriminalitetens utveckling.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning, till exempel med inriktning mot nationalekonomi, statistik eller samhällsvetenskap. Det är positivt om du har forskarutbildning inom ekonomi eller samhällsvetenskap eller annan inriktning som bedöms vara likvärdig. Du behöver ha flerårig erfarenhet av kvalificerat handläggande eller utredande arbete inom offentlig verksamhet. Erfarenhet av arbete i det offentliga utredningsväsendet är meriterande, liksom erfarenhet av arbete i Regeringskansliet. Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av arbete inom de områden som berörs av direktiven. Har du erfarenhet av arbete från relevant myndighet så är även det meriterande liksom erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning. Det är positivt om du har erfarenhet av arbete med utvärderingar och analyser, gärna kvantitativt inriktade. För uppdraget krävs mycket god presentations- och kommunikationsförmåga, både i tal och skrift, på svenska och engelska.
Dina egenskaper
För att passa för uppdraget behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt såväl som att samarbeta med andra samt vara bra på att ta initiativ. Du har en numerisk och språklig förmåga samt är analytisk.
Övrigt
Som utredningssekreterare får du en anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) inom Regeringskansliet. Anställningen är tidsbegränsad till och med den 28 februari 2025. Tillträde snarast.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ola Pettersson, ordförande, på 08- 405 1264 eller Linnéa Blommé, kanslichef, på 08-405 8065. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm på 08-405 5639. Fackliga kontaktpersoner är Kristina Lindström för Saco och Aurora Levén för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 mars 2023.
-
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35