OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 400 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad på rättsenheten och du kommer att arbeta med ledning av myndighetens chefsjurist. Rättsenheten ansvarar inom myndigheten för rättssäkerhet, regelefterlevnad och övergripande styrningsfrågor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rättsenheten har en konsultativ, stödjande och rådgivande roll i förhållande till den övriga verksamheten. Att arbeta i en organisation med hög tillväxt och i utveckling ställer krav på att medarbetarna har förmåga att förstå, driva och prioritera frågor på det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv.
Du kommer att arbeta med de flesta av enhetens uppgifter och uppdrag, där bl.a. ingår att:
• Ge stöd och råd i rättsfrågor till myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar och i våra operativa tjänsteleveranser.
• Granska och kvalitetssäkra beslut och avtal.
• Samverka med interna och externa intressenter, t.ex. leverantörer och kundmyndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har juristexamen.
• Har minst tre års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter.
• Har erfarenhet av juridiskt arbete vid annan statlig myndighet.
• Har goda kunskaper inom ett eller flera för myndigheten relevanta rättsområden: dataskydd eller annan IT-rätt, avtalsrätt, offentlighet och sekretess.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av projektarbete.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete.
• Erfarenhet av arbete med författningar eller styrdokument.
Vidare ska du:
• Vara analytisk.
• Ha förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp.
• Vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt.
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.
• Ha en hög integritet.
Övrigt
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen kan vara placerad i Gävle eller Stockholm.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Eventuellt kommer skriftliga arbetsprover att begäras in i samband med intervju.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 12 mars 2017.
Vi har två likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en (1) verksjurist till Gävle eller Stockholm. Du behöver därför bara ansöka via en av annonserna.
Inför denna rekrytering har Statens servicecenter tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringskonsulter och liknande.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Ghazal Hernesten Voghoui Saco-S, tel. 070-665 29 45, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582