Kvalificerad verksjurist, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter fortsätter expandera.

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 450 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm, Östersund och Norrköping. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster. Statens servicecenter ska verka för att antalet anställda i staten som omfattas av myndighetens tjänster ökar. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Anställningen är placerad på rättsenheten och du kommer att arbeta med och under ledning av myndighetens rättschef. Rättsenheten ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndigheten. Framträdande områden är avtal, upphandlingar och utveckling av IT-tjänster samt personuppgiftsbehandling och dataskydd, offentlighet och sekretess.

Huvudsakliga arbetsuppgifter Rättsenheten har en styrande, stödjande, och efterfrågad roll i förhållande till den övriga verksamheten. Enheten befinner sig i en spännande och expansiv fas där det skapas möjligheter för medarbetarna att påverka utvecklingen. Att arbeta hos oss ställer krav på att du har förmåga att förstå, driva och prioritera frågor på det egna ansvarsområdet utifrån ett verksamhetsperspektiv. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Arbetsuppgifterna omfattar:

• Ge stöd och råd i rättsfrågor av varierande art och omfattning i tätt samarbete med myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, vid kravställning i upphandlingar och i våra operativa leveranser av olika tjänster till våra kundmyndigheter
• Granska och kvalitetssäkra beslut, avtal, rapporter, yttranden och skrivelser till regeringen, domstolar och myndigheter m.m.
• Samverka med interna och externa intressenter, t.ex. leverantörer och kundmyndigheter
 

Kvalifikationer

Vi söker dig som:
• Har juristexamen
• Har minst fem års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter i myndighet eller bolag
• Har goda kunskaper inom ett eller flera för myndigheten relevanta rättsområden, t.ex. IT-avtal, offentlighet och sekretess, dataskydd eller annan IT-rätt

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete

Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Ha förmåga att vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
• Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
• Ha en hög integritet

Övrigt

Anställningen innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare. Tillträde snarast efter överenskommelse. Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 11 mars. Urval och intervjuer sker löpande. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 februari 2018

Liknande jobb


Jurist

Jurist

22 november 2024