Kvalificerade Arbetslivscoacher

Arbetsbeskrivning

Just nu behöver vi 3 kvalificerade medarbetare till arbetsmarknadsenheten.Arbetsmarknadsenheten i Bjuvs kommun är inne i ett intensivt förändringsarbete.Tillsammans med bl.a. socialtjänsten utarbetar vi nya metoder för att fram till utgången av 2014 kunna sänka försörjningsstödet med minst 8 mkr.Vi behöver därför bli fler som kan hjälpa oss att stötta och inspirera våra deltagare att bli självförsörjande.Vill du vara med i vårt nya team?Arbetsmarknadsenheten är en del av enheten för Arbete och tillväxt i Bjuvs kommun.Vi har som mål att på olika sätt stödja personer att komma ut i arbete och bli självförsörjande.Ett led i detta är att erbjuda vägledning, jobbsök, praktik och bedömning av arbetsförmåga.Under 2010 tar vi emot ca 300 personer för olika insatser. Du kommer att arbeta med vägledning och coachning både enskilt och i grupp i riktning mot arbete och självförsörjning.En annan viktig del av ditt uppdrag blir att göra bedömningar av arbetsförmåga.Du kommer att arbeta nära resten av arbetslaget som består av praktiksamordnare, arbetslivscoacher och handledare.Du kommer också att arbeta nära våra samarbetspartners från andra myndigheter.En del av ditt arbete kommer att bestå i att ingå i projektgrupper riktat till specifika målgrupper samt att utveckla metoder, arbetsätt och nya rutiner för verksamheten.Det kommer också att förekomma handfasta praktiska arbetsuppgifter tillsammans med deltagare i behov av sysselsättning, ADL-träning eller för arbetsförmågebedömningar.Du kommer även att jobba med olika gruppaktiviter som tex.intervjuträning, cv-skrivning mm. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. KVALIFIKATIONER Vi tror att du har någon av följande utbildningar; studie- och yrkesvägledare, socionom, arbetsterapeut, yrkeslärare eller har en annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.Du har erfarenhet av vägledning av vuxna både i grupp och enskilt.Du känner dig bekväm med att arbeta med människor i utsatta situationer och har en god kännedom om arbetsmarknaden och dess förutsättningar.Vi tror att du dessutom har yrkeserfarenhet från olika branscher i bagaget och är van vid att skapa kontakter med myndigheter, företag och organisationer. Som person är du engagerad, har god initiativförmåga, har lätt för att samarbete i olika konstellationer och gilla förändringar.Arbetet är periodvis stressigt och intensivt.Du förväntas därför ha bra metoder för klara av din egen stresshantering och återhämtning.Du skall ha lätt för att sätta dig in i de regler och rutiner som styr vårt och våra samarbetspartners arbete. Motivationsarbete för deltagarna är en viktig del av uppdraget.Det är en merit om du har utbildning i MI, KBT, lösningsfokuserat arbetssätt eller andra liknande metoder.Det är också meriterande om du har erfarenhet av att göra arbetsförmågebedömningar. Du skall ha goda färdigheter i Microsoft Office-paketet samt vara van vid att dokumentera i verksamhetsprogram som t.ex. Accorda, Pro Capita etc.Du skall ha B-körkort och tillgång till egen bil. Du skall ha en god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.Då vi bedriver ett aktivt folkhälsoarbete i Bjuvs kommun ser vi gärna att du är rökfri

Kontaktpersoner på detta företaget

Adm samordnare/Projektägare Claes Jansson
042 - 458 5678
Vision Britt- Marie Lindqvist
042 458 51 14
SSR Charlotte Risman
042-458 55 04
Vik. Rektor/Enhetschef Lars-Erik Larsson

Vik Rektor Åke Svärd
042 - 458 5542
Rektor Pål Olsson
042 - 64 140
btr. rektor Åke Svärd
042-4585542
Rektor Bo Stenqvist

Sammanfattning

Besöksadress

26725 Bjuv
None

Postadress

Box 501
Bjuv, 26725

Liknande jobb


24 november 2024

22 november 2024

Timvikarie

Timvikarie

22 november 2024

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

Behandlingsassistent/behandlingspedagog

22 november 2024