OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM203-146
Dina arbetsuppgifter
Anställningen som kvalificerad handläggare är placerad vid Åklagarkammaren i Östersund, där en stor del av de brott i vägtrafik som redovisas i landet hanteras.
Som kvalificerad handläggare möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.
Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. at
självständigt förbereda olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till strafföreläggande, stämningsansökningar och kompletteringsbeslut.
sköta den administrativa hanteringen av ärendena från att de ankommer till dess att de avslutas. Det innebär att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter
vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post
utföra arbetsuppgifter som fördelas från chefsadministratör
ta särskilt stort ansvar för kammarens administrativa verksamhet med fokus på trafikärenden
handleda och vara samtalspartner för kollegor.
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska
ha gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
ha skicklighet som motsvarar flera års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant,
ha erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Du ska även
vara noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
vara självständig och ansvarstagande,
vara stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
vara stabil och ha god självkännedom,
ha lätt för att samarbeta och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
vara serviceinriktad
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande med
erfarenhet av arbete inom rättsväsendet
eftergymnasial utbildning t.ex. inom ekonomi eller juridik.
Om anställningen
Anställningarna är tillsvidareanställningar med inledande provanställning i 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67