OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Utvecklingsavdelningen för kundmöte ansvarar för att hålla ihop mötet med arbetssökande och arbetsgivare oavsett vilken kanal eller tjänst (både digitalt och analogt), hen möter oss i.
Vårt uppdrag är att säkerställa att utveckling sker utifrån ett helhetsperspektiv med den arbetssökande och arbetsgivarna i fokus. Målet är att all utveckling mot målgrupperna ska bedrivas med förståelse av vilken plats den utgör i kundflödet och vad som behövs för att flödet ska passa in i kundens helhet och stötta kundens väg mot målet.
Vi är ca 30 medarbetare som jobbar inom avdelningen och vi är främst processledare, verksamhetsutvecklare, servicedesigners och verksamhetsarkitekter. Vi jobbar som övergripande operativt stöd i utvecklingsprocesser främst till ledningsgrupper och olika utvecklingsinitiativ. Oftast sker arbetet i tvärfunktionella team för att skapa bästa möjliga framdrift i myndighetens kundarbete. Här utvecklas du i en innovativ och utmanande miljö på en strategisk och taktisk nivå, med starka operativa inslag.
Arbetsuppgifter
Utvecklingsavdelningen för kundmöte söker kvalificerade handläggare med inriktning service design för att driva utvecklingen av Arbetsförmedlingens kundarbete.
Du har förmågan att hålla samman och driver utvecklingsinitiativ i en komplex organisation. Du arbetar med verksamhetsutveckling både på strategisk, taktisk och operativ nivå. Det kan innebära konkretisering och implementering av uppdrag av utvecklingskaraktär eller att utveckla olika processer, arbetssätt och förhållningssätt. Ibland kommer du ha en mer ledande roll och andra gånger bidrar du i en arbetsgrupp. Oftast sker arbetet i tvärfunktionella team för att skapa bästa möjliga framdrift i myndighetens kundarbete. Med din kompetens utgör du en brygga mellan olika funktioner inom myndigheten.
För att lyckas i uppdraget behöver du gilla att hålla workshops, göra research och skapa insikter utifrån kundens perspektiv. Du kommer att jobba utifrån Arbetsförmedlingens utvecklingsprocess – och principer för att förstå utmaningar, utforska, testa och realisera lösningar. Vi ser att du är en nyfiken person som vill bidra med din kompetens inom en politisk styrd verksamhet. Du kommer arbeta tätt tillsammans med sakkunniga inom myndigheten för att identifiera och skapa förbättringar i nya i och redan gällande processer som påverkar arbetsförmedlingens kunder. Din förmåga att kunna visualisera frågor är av stor vikt i alla olika uppdrag. För att nå resultat tror du på ordning och reda i arbetet vilket syns i din förmåga att planera, organisera och följa upp dina uppdrag. Du är en person som tar ansvar för och bidrar till helheten, anpassar dig till förändringar och oförutsedda händelser. Förmågan att prioritera och planera är av stor betydelse, samt att leda projekt och ta ansvar för att slutföra och leverera uppdrag i tid.
Kvalifikationer
- Examen från eftergymnasial utbildning inom relevant ämne/yrkesinriktning.
- Erfarenhet av att leda alla delar i en designdriven utvecklingsprocess (dvs. allt från insiktsarbeten och strategier till möten/workshops och att presentera och visualisera lösningar och koncept för intressenter och ledningsgrupper).
- Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i en ledande roll i projektliknande former där du har drivit och genomfört uppdrag och/eller utvecklingsinitiativ inom större organisationer.
- Mycket god kommunikationsförmåga, såväl muntligt som skriftligt på svenska.
Övriga meriter
- Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrda verksamheter.
- Erfarenhet av att analysera kundflöden, kundbehov och bedöma -verksamhetsnytta.
- Kunskap om befintliga och framväxande verktyg/metoder inom Service design och agila arbetssätt.
- Mycket god samarbetsförmåga och erfarenhet av att arbeta i tvärfunktionella team.
- Erfarenhet av att stötta ledningsgruppsarbete och ansvara för beredningsprocesser från verksamheter med flera enheter och chefer.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är vid Arbetsförmedlingens huvudkontor i Solna eller enligt överenskommelse.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-05-23 märkt med Af-2022/0039 8000. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.