OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du specialistkunskap inom värdepappersmarknadsrätt och vill utvecklas i rollen som beslutsfattare eller har du redan erfarenhet av rollen som beslutsfattare och vill tillägna dig ett nytt specialistområde? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Avdelningen Kapitalmarknadsrätt söker kvalificerade jurister till enheten för värdepapperstillstånd. Enheten ansvarar för handläggningen av ärenden om tillstånd att bedriva värdepappersrörelse och andra ärenden som rör sådan verksamhet. Du kommer få bereda och föredra juridiskt kvalificerade ärenden och andra rättsliga ställningstaganden för områdesledningen och chefsjuristen. Du kommer även tilldelas beredningsansvar och fatta beslut i ärenden som bereds och föredras av andra jurister. Du förväntas vidare bevaka förändringar och nyheter på det aktuella rättsområdet, leda utbildningsinsatser, ta fram rättsliga vägledningar och ge stöd i juridiska frågor åt övriga medarbetare på enheten.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har jur.kand. eller juristexamen
• har flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från advokatbyrå, domstol eller annan relevant myndighet
• har mycket goda kunskaper i juridisk metod
• har förmåga att lämna förslag till beslut och andra rättsliga ställningstaganden, samt förmåga att självständigt fatta beslut
• har förmåga att handleda medarbetare i ärendehandläggningen
• har mycket god förmåga att planera, prioritera och strukturera arbetet på ett sådant sätt att angivna tidsplaner hålls
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• är notariemeriterad
• har tjänstgjort vid överrätt
• har erfarenhet av beslutsfattande, processföring, regelgivning eller internationellt arbete
• har kunskap om förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, finansmarknadsrätt, regleringen av EU:s inre marknad eller penningtvättsregelverket
• har kunskap om ekonomisk redovisning och analys av företags finansiella ställning.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha god analytisk förmåga och självständigt kunna lösa komplicerade arbetsuppgifter.
Om oss
Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Frida Niklasson, biträdande avdelningschef, 08-408 986 85
Sista ansökningsdag:
2023-08-31
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372