OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gör skillnad. Varje dag.
Vill du arbeta för att göra vården bättre för våra patienter? Då är detta tjänsten för dig! Vi har nu möjligheten att välkomna en kvalitets- och patientsäkerhetshandläggare (KPH) till oss inom verksamhetsområdet (VO) akutsjukvård vid Helsingborgs lasarett. Hos oss erbjuds du en arbetsplats med patienten i fokus där vi kontinuerligt vill arbeta med förbättringar av kvalitét och patientsäkerhet.
Inom VO akutsjukvård ingår akutmottagningen, den geriatriska akutvårdsavdelningen samt vårt resursteam. Akutmottagningen på Helsingborgs lasarett är en av de största i regionen med cirka 75 000 besök per år. Inom verksamhetsområdet bedriver vi även en viss mobil verksamhet vilken är kopplad till den geriatriska enheten.
Hos oss får du ta del av en utmanande och lärorik miljö där läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeut, medicinska sekreterare, receptionister och servicemedarbetare arbetar tillsammans mot gemensamma mål. Välkommen till oss på VO akutsjukvård!
Du kan följa våra medarbetare på Helsingborgs lasaretts Instagramkonto https://www.instagram.com/helsingborgslasarett/. Där får du ta del av vardagen på vårt sjukhus och lära dig mer om olika verksamheter. Följ oss gärna!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som KPH kommer ditt uppdrag vara att rapportera direkt till verksamhetschefen samt att vara verksamhetens ansikte utåt där du bland annat kommer att representera och företräda verksamheten i olika forum. Vidare kommer du att vara verksamhetsområdets resurs och representant i patientsäkerhetsarbetet samt arbeta för att bidra till utveckling och förbättring på uppdrag av och i samarbete med verksamheterna.
Arbetet som KPH är omväxlande och självständigt där du arbetar utifrån ett brett perspektiv med patientsäkerhetsfrågor och kvalitetsarbete, detta i ett nära samarbete med chefsläkare, hygiensjuksköterska, verksamhetschefer och enhetschefer. I tjänsten ingår 70 procent administrativt arbete som KPH samt 30 procent arbete som sjuksköterska inom verksamhetsområdet. Utifrån din kliniska tjänstgöring lär du känna verksamheten vilket ger dig de bästa förutsättningarna i ditt utvecklingsarbete.
Dina arbetsuppgifter som kvalitets- och patientsäkerhetshandläggare består bland annat av att:
• Arbeta i avvikelsesystemet AvIC där avvikelserna hanteras och koordineras.
• Samarbeta med verksamheternas kvalitets- och patientsäkerhetsombud (KPO) och medarbetare.
• Utarbeta fram nya PM och riktlinjer.
• Ansvara för att årligen kalla till och leda patientsäkerhetsdialog inom verksamhetsområdena.
• Sammanställa halvårs- och årsrapporter kring patientsäkerhetsarbetet till patientsäkerhetsberättelsen.
• Organisera och medverka vid vissa typer av utbildningsinsatser.
KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som är legitimerad sjuksköterska med behörighet att verka inom svensk sjukvård. Språkkunskap i svenska motsvarande lägst nivå C1 enligt Europarådets nivåskala är också ett krav. För att vara aktuell för den här tjänsten krävs det att har god vana av att uttrycka dig i tal och skrift samt har en god datorvana. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med datasystemet AvIC eller liknande system för avvikelsehantering. Har du arbetslivserfarenhet av arbete på akutmottagning eller inom geriatrik ses det som särskilt meriterande för tjänsten, likaså om du har erfarenhet av samarbete med kommun, över förvaltningar eller privata vårdgivare. Vidare är det positivt om du har grundläggande kompetens i Microsoft Office-programmen samt erfarenhet av vanligt förekommande sjukvårdsrelaterade program såsom Melior och Patientliggaren (PL).
För att trivas hos oss och lyckas i tjänsten behöver du vara trygg i din yrkesroll, ha god samarbetsförmåga samt se möjligheter istället för hinder. Du har stort engagemang och positiv inställning, drivs av nya utmaningar samt har ett öppet sinne för att lära dig nytt. Vi ser att du arbetar på ett strukturerat sätt samt är driven, en ambassadör för utveckling, förbättring och samarbete mellan människor och organisationer. Vidare har du förmåga till att leda utveckling, förändring, är bra på att skapa nätverk, kommunicera, informera och samverka med chefer och medarbetare såväl internt som externt.
I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag, vi ser fram emot att lära känna dig!
ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.
Förvaltning Skånes sjukhus nordväst är en av Region Skånes sex hälso- och sjukvårdsförvaltningar med cirka 3 700 medarbetare främst på sjukhusen i Helsingborg och Ängelholm, men även i Landskrona. Verksamheten omfattar hälso- och sjukvård, forskning och utbildning. På Helsingborgs lasarett bedriver vi akutverksamhet dygnet runt. Här genomförs både akuta och planerade operationer. På lasarettet finns både förlossning och neonatalvård och de flesta internmedicinska specialiteterna är representerade. I Ängelholm bedriver vi närsjukvård, rehabilitering och specialiserad vård. Här genomförs planerade operationer, bland annat inom ortopedi. Välkommen!
På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukskrivningsepidemi i Sverige
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Malmros Boo, Enhetschef
042-406 39 02
Maria Hallberg Molin, Enhetschef
042-406 32 04
Sandra Olsson, Vårdförbundet
042-406 15 75
Gunilla Bengtsson, enhetschef
042-406 19 13
Solveig Svensson, Vision
042-406 31 67
Anne Andersson - Enhetschef
042-406 17 47 (Semester v. 29-32)
Lisa Hansson - Vårdförbundet
042-406 16 90
Eva Sällström, områdeschef
042-406 50 44
Anna Nilsson, personalspecialist
042- 406 10 69
Maria Gullberg - Vision
042-406 17 72