OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gör skillnad. Varje dag.
Vill du arbeta för att göra vården bättre för våra patienter? Då är detta tjänsten för dig! Vi har nu möjlighet att välkomna två kvalitets- och patientsäkerhetshandläggare (KPH) till oss inom verksamhetsområde (VO) akutsjukvård vid Helsingborgs lasarett. Hos oss erbjuds du en arbetsplats med patienten i fokus där vi kontinuerligt vill arbeta med förbättringar av kvalitét och patientsäkerhet.
Inom VO akutsjukvård ingår Akutmottagningen, den Geriatriska akutvårdsavdelningen och vårt resursteam. Akutmottagningen på Helsingborgs lasarett är en av de största i Skåne med cirka 75 000 besök per år. Inom verksamhetsområdet bedriver vi även en viss mobil verksamhet vilken är kopplad till den geriatriska enheten.
Hos oss får du ta del av en utmanande och lärorik miljö där läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeut, medicinska sekreterare, receptionister och servicemedarbetare arbetar tillsammans mot gemensamma mål. Välkommen till oss på VO akutsjukvård!
Du kan följa våra medarbetare på Helsingborgs lasaretts Instagramkonto https://www.instagram.com/helsingborgslasarett/. Där får du ta del av vardagen på vårt sjukhus och lära dig mer om olika verksamheter. Följ oss gärna!
ARBETSUPPGIFTER
Vi ser nu fram emot att välkomna två nya kollegor! Hos oss får du ett omväxlande och självständigt arbete där du får möjlighet att utvecklas både som person och i din yrkesroll.
Som kvalitets- och patientsäkerhetshandläggare arbetar du utifrån ett brett perspektiv med patientsäkerhetsfrågor och kvalitetsarbete. Här har du ett nära samarbete med chefsläkare, hygiensjuksköterska, verksamhetschefer och enhetschefer. Du rapporterar direkt till verksamhetschefen för VO akutsjukvård och är verksamhetens ansikte utåt där du bland annat representerar och företräder verksamheten i olika forum. Vidare är du är verksamhetsområdets resurs och representant i patientsäkerhetsarbetet samt arbetar för att bidra till utveckling och förbättring på uppdrag av och i samarbete med verksamheterna.
Det är önskvärt om du vill arbeta både administrativt och kliniskt, men det är inte ett måste. Vi ser gärna att du arbetar 70 procent administrativt som kvalitets- och patientsäkerhetshandläggare och resterande 30 procent kliniskt som sjuksköterska inom verksamhetsområdet.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
• Arbeta i systemet AvIC där avvikelserna hanteras och koordineras.
• Samarbeta med verksamheternas kvalitets- och patientsäkerhetsombud (KPO) och medarbetare.
• Utarbeta nya promemoria (PM) och riktlinjer.
• Ansvara för att årligen kalla till och leda patientsäkerhetsdialog inom verksamhetsområdena.
• Sammanställa halvårs- och årsrapporter kring patientsäkerhetsarbetet till patientsäkerhetsberättelsen.
• Organisera och medverka vid vissa typer av utbildningsinsatser.
KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som är legitimerad sjuksköterska med behörighet att verka inom svensk sjukvård. Språkkunskaper i svenska motsvarande lägst nivå C1 enligt Europarådets nivåskala och god datorvana är också krav för tjänsten.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta i systemet AvIC eller något annat liknande system för avvikelsehantering.
• Kunskaper i Microsoft Office-paketet.
• Arbetslivserfarenhet på akutmottagning och/eller inom geriatrik.
• Erfarenhet av att samarbeta med kommun, över olika förvaltningar, över olika avdelningar/mottagningar/enheter och/eller med privata vårdgivare.
•Erfarenhet av vanligt förekommande sjukvårdsrelaterade program, exempelvis Melior och Patientliggaren (PL).
Trivs du med att arbeta i en dynamisk verksamhet där ingen dag är den andra lik? Då tror vi att du har goda förutsättningar för att trivas hos oss. Som person ser vi att du har ett stort engagemang och en positiv inställning i ditt arbete där du ser möjligheter istället för hinder. Vidare arbetar du på ett strukturerat sätt samtidigt som du har god förmåga att ställa om när förutsättningarna ändras. Eftersom rollen innebär många kontaktytor är det viktigt att du har god samarbetsförmåga samt att du trivs med att skapa nätverk och samverka med chefer och medarbetare såväl internt som externt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag, vi ser fram emot att lära känna dig!
ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.
Förvaltning Skånes sjukhus nordväst är en av Region Skånes sex hälso- och sjukvårdsförvaltningar med cirka 3 700 medarbetare främst på sjukhusen i Helsingborg och Ängelholm, men även i Landskrona. Verksamheten omfattar hälso- och sjukvård, forskning och utbildning. På Helsingborgs lasarett bedriver vi akutverksamhet dygnet runt. Här genomförs både akuta och planerade operationer. På lasarettet finns både förlossning och neonatalvård och de flesta internmedicinska specialiteterna är representerade. I Ängelholm bedriver vi närsjukvård, rehabilitering och specialiserad vård. Här genomförs planerade operationer, bland annat inom ortopedi. Välkommen!
På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukskrivningsepidemi i Sverige
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Malmros Boo, Enhetschef
042-406 39 02
Maria Hallberg Molin, Enhetschef
042-406 32 04
Sandra Olsson, Vårdförbundet
042-406 15 75
Gunilla Bengtsson, enhetschef
042-406 19 13
Solveig Svensson, Vision
042-406 31 67
Anne Andersson - Enhetschef
042-406 17 47 (Semester v. 29-32)
Lisa Hansson - Vårdförbundet
042-406 16 90
Eva Sällström, områdeschef
042-406 50 44
Anna Nilsson, personalspecialist
042- 406 10 69
Maria Gullberg - Vision
042-406 17 72