Kvalitetskoordinator

Arbetsbeskrivning

Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad är en del av det skånska högskolelandskapet med 560 anställda och 14 000 studenter. På ett modernt högskoleområde finns bibliotek, restaurang, café, idrottshall, kårhus och studentbostäder. Högskolan Kristianstad har ett brett och spännande utbud av program, fristående kurser, uppdragsutbildningar och forskning inom beteendevetenskap, ekonomi, humaniora och samhällsvetenskap, hälsovetenskaper, matematik och naturvetenskap, teknik och data samt lärarutbildning. Högskolans vision är att utbilda Sveriges mest anställningsbara studenter. Studenter vid Högskolan Kristianstad ska helt enkelt ha de kunskaper, färdigheter och förmågor som är mest eftertraktade på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning.

Kvalitetsarbetet vid Högskolan Kristianstad tar sin utgångspunkt i mål och strategiska planer för högskolan och den systematiska uppföljningen ger underlag till förbättringar inom utbildning, forskning och samverkan. Fokus i högskolans kvalitetsarbete ligger på att än tydligare integrera det systematiska kvalitetsarbetet i ett sammanhållet ledningssystem som skapar struktur, kontinuitet, och systematik och därmed bidrar till att i än högre grad utveckla verksamhetens kvalité.

Resultat av aktuella utvärderingar genomförda av Universitetskanslerämbetet visar på att kvalitén är god och i många fall mycket god vid högskolan. Kvalitetskoordinatorn är ett viktigt stöd för att befästa och ytterligare fördjupa kvalitetsarbetet inom alla delar av högskolans verksamhet.

Tjänsten är placerad under förvaltningschefen och tillhör rektors kansli. Förutom kvalitetskoordinator består avdelningen av högskolesekreterare/registrator, nämndsekreterare och arkivarie.

Arbetsuppgifter

Som kvalitetskoordinator arbetar du högskoleövergripande och dina främsta arbetsuppgifter kommer att vara att främja kvalité, kvalitetsarbete och kvalitetssamverkan på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Detta sker främst genom att du arbetar med att koordinera, administrera och medverka i utvecklingen av Högskolan Kristianstads interna kvalitetssäkringsarbete. I detta arbete ingår även arbete med policyfrågor samt övriga styrdokument som rör kvalitetsarbete och kvalitetsbedömningar. Därutöver kommer du att stödja ledning, nämnder och programområden i samband med Universitetskanslerämbetets utvärderingar samt verka i externa sammanhang med anknytning till kvalitetsarbete, kvalitetsbedömningar och utvärdering. Du kommer även i viss mån att få utrednings- och analysuppdrag utöver sådana som direkt är relaterade till kvalitetsfrågorna.

Kvalitetskoordinatorn är sekreterare i högskolans råd för kvalitetsutveckling. I detta uppdrag ingår att bereda och följa upp aktuella ärenden. Kvalitetskoordinatorn är ett stöd till och arbetar nära tillsammans med högskolans vicerektor för kvalitetsfrågor.

Utbildning och erfarenhet

För anställning krävs examen på avancerad nivå inom ett för anställningen relevant område och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Vidare krävs det att du har erfarenhet från arbetsuppgifter av kvalificerad handläggnings-/utredningskaraktär samt har en förmåga att samverka förtroendefullt med ledning, medarbetare och akademi.

Erfarenhet av att samordna kvalitetsarbete, kunskap om högskolors/universitetens organisation och regelverk samt erfarenhet från arbete vid högskola/universitet är meriterande.

Som person har du god samarbetsförmåga samt en förmåga att arbeta självständigt, är strukturerad, flexibel samt initiativrik.

Övrigt

Heltid. Tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar vanligtvis provanställning.

Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

Ansökan

Du söker denna anställning genom att gå in på http://www.hkr.se/anstallning.

Sista ansökningsdatum är den 6 januari 2014. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Kristianstad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • 100 %. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. tillsvidareanställning
  • Publicerat: 12 december 2013

Besöksadress

291 39 Elmetorpsv. 15
None

Postadress

Elmetorpsv. 15
Kristianstad, 29139

Liknande jobb


19 november 2024

Analytiker till enheten för Strategisk analys

Analytiker till enheten för Strategisk analys

19 november 2024