OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du vår nya kvalitetsledare?
Välkommen till IT-center, en plats där du utvecklas och gör skillnad varje dag! Genom samarbete skapar vi laganda med utgångspunkt i gemensamma värderingar och tydliga politiska mål för att vara en attraktiv arbetsgivare i kommunen.
Vi är ett positivt och ambitiöst team som söker dig som vill vara med och forma morgondagens digitalisering och innovationsenhet!
Kommunernas verksamheter står inför utmaningar där digitalisering är ett kraftfullt verktyg. Vi tar ansvar för kvalitet i den digitala informationen, håller den säker och uppdaterad enligt lagar och regler. Tjänsten som kvalitetsledare är ny, vilket ger möjlighet att bidra med förslag på arbetsprocesser och arbetssätt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Kvalitetsledaren arbetar med tre huvudområden, där uppdraget är att säkerställa kvaliteten av den digitala informationen. Dessa områden är:
• IT-Säkerhet
• Personuppgiftshantering
• Förvaltning av information
IT-center söker en medarbetare som ska samordna och leda kvalitetsarbetet genom att ta fram rutiner, bedömer risker samt utifrån kvalitetsansvaret ställer relevanta krav på IT-center, verksamheter och leverantörer
Aktiviteter som ingår i det dagliga arbetet
• Övergripande
• Stödja och leda övriga medarbetare på it-center i det dagliga kvalitetsarbetet utifrån nedanstående punkter
• Riskförebyggande arbete, utbildning och övning med vår organisation
• Samverka med olika verksamheter avseende kvalitetsområden inom IT
• Skriva fram policys och riktlinjer utifrån ett kvalitetsperspektiv
• Samverka med kommunernas säkerhetsorganisationer och ansvara för IT-centers åtagande kopplat till respektive kommuns ambitionsnivå inom informationssäkerhet
• IT-säkerhet
• Ansvara för hotbilds- och risk/sårbarhetsanalyser inom IT-centers verksamhetsområde.
• Leda och dokumentera utredning av it-incidenter och sårbarheter.
• Förvaltning
• Ansvara för att etablera och förvalta en systemförvaltningsmodell, med uppsatta rutiner och roller,
• Samordna arbetet tillsammans med alla inblandade, både internt och externt
• Ta fram och kommunicera instruktioner kring vilka krav som ställs på systemägare
• Personuppgiftsbehandling
• Ansvara för registerförteckningar över de personuppgiftsbehandlingar som utförs för personuppgiftsansvarigas räkning
• Samordna årliga risk och konsekvensanalyser
• Ta fram och kommunicera instruktioner kring vilka krav som ställs på personuppgiftsansvariga
• Stödja verksamheterna i frågor kopplade till GDPR och DSO:s råd
Kompetenskrav
• Högskoleutbildning eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Erfarenhet kring projektledning
• Erfarenhet och kunskap inom systemförvaltning
• Kunskap inom personuppgiftsbehandling och GDPR.
• Vana av att arbete med processerna runt IT-säkerhet, dvs risk och sårbarhetsanalyser samt samordning/dokumentation av IT-incidenter
Personliga egenskaper
Arbetet innebär många kontaktytor så det är viktigt att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga. För att lyckas i rollen är du tydlig och bra på att skapa och upprätthålla goda relationer med både interna och externa samarbetspartners. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vi tror också att du är kreativ och har förmågan att tänka strategiskt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt ök.
Kontaktperson
Enhetschef Malin Ekholm tfn 0240-86182
Facklig kontaktperson
Magnus Danielsson, Vision, tfn 0240-86648
Per Svensson, Akademiker Alliansen, tfn 0240-86116
Carolus-Magnus Gustafsson, Vision, tfn 0240-86357
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 22 december. Intervjuer kan ske under ansökningsperioden.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.