OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket söker personal
Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige, inom EU och internationellt.Vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap.Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått avslag på sin ansökan och måste lämna landet.
Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 100 anställda.Vi strävar efter att våra personalgrupper präglas av mångfald avseende kön, ålder och etniskt ursprung.
Vi förbereder nu regeringens aviserade ändringar rörande arbetskraftsinvandring.Förslaget innebär nya förutsättningar för rekrytering av utländsk arbetskraft, vilket innebär att Migrationsverket får ett utökat ansvar för prövning av ansökningar om arbetstillstånd.Ändringarna föreslås träda i kraft den 15 december 2008
Därför inrättar verket ytterliggare en enhet för prövning av arbetstillstånd med placering i Stockholmsområdet.Till denna enhet söker vi en:
Kvalitetssäkrare
(diarienr.242-2008-33090)
Arbetsuppgifter
Som kvalitetssäkrare ska du ansvara för att ansökan om arbetstillstånd från arbetsgivare och arbetstagare innehåller en tillräckligt god kvalitet för att beslut ska kunna fattas utan kompletterande material.Arbetsuppgifterna kräver att du har en djup kännedom om vad som krävs för att få ett arbetstillstånd.Tjänsten innebär att du arbetar nära dina kollegor som handlägger arbetstillståndsärenden.En stor del av ditt arbete kommer innebära att besöka arbetsgivare, ordna informationsmöten för aktörer som är i behov av information, delta vid mässor och andra arenor där aktörerna är representerade.
Du kommer också arbeta med:
.ta initiativ till och utforma förslag på servicepolicy samt ansvara för att servicestrategin är ändamålsenlig
o göra uppföljning enligt verksamhetsområdets uppställda servicemål
o föreslå utbildnings- och informationsinsatser för aktörer och personal
Kvalifikationer
Du har akademisk examen med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.Vidare har du erfarenhet av kvalificerad förvaltningsrättslig ärendehantering.Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggningen inom det utlänningsrättsliga området.
Du ska ha god analytisk och pedagogisk förmåga samt kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.Du ska kunna arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga.
Som person är du mål- och resultatinriktad och har god prioriteringsförmåga.Du ska vara intresserad av att kommunicera med både arbetsgivare och arbetstagare och hålla i utbildningar, informationsträffar och kompetensutvecklande insatser.Du är en viktig del av verksamhetens utvecklingsarbete, därför läggs stor vikt vid din personliga lämplighet för uppdraget.
Vill du veta mer
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning till Migrationsverket, Registraturen, Box 507, 169 29 Solna alternativt med e-post till
OBS!Ange diarienummer 242-200