OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Sedan januari 2021 finns stora delar av Kristianstads kommuns serviceverksamheter samlade i en egen organisation, Gemensam service. Här finns kommunens tjänster inom måltid, lokalvård, fordon, transport och intern service. Dagligen levererar över 400 medarbetare tjänster till såväl övriga förvaltningar som till våra medborgare.
Brinner du för god service, kommunikation och kvalitetstänk? Då kan detta vara ett uppdrag för dig!
Lokalvårdens kunder finns i kommunens alla verksamheter, framförallt skola och förskola, men även bibliotek, fritidsanläggningar, omsorgslokaler, kontorslokaler, olika personalutrymmen, offentliga toaletter mm. Lokalvårdsavdelningen består av 4 enheter med totalt ca 120 medarbetare, vi arbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö för våra medarbetare och att leverera en modern och effektiv lokalvård av hög kvalitet.
Rollen som kvalitetssamordnare är ny i lokalvårdsorganisationen och då vi står mitt i en utvecklingsfas utgörs en viktig del av det inledande arbetet i att samordna och driva framtagandet av gemensamma interna rutiner och kopplad dokumentation för att uppnå enhetlig kvalitet kring lokalvården i kommunen.
Som kvalitetssamordnare lokalvård ingår du i lokalvårdsavdelningens ledningsgrupp. Avdelningschefen är din närmaste chef.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag är att driva lokalvårdens systematiska utvecklings- och kvalitetsarbete.
Tillsammans med ledningsgruppen bryter du ned nationella och lokala styrdokument och omsätter dem till lokalvårdens förutsättningar.
Du utför kvalitetskontroller av vår lokalvård i egen regi samt av våra externa städtjänster. Då lokalvårdens verksamhet startar upp kl.06.00 kan man behöva vara på plats den tiden vissa dagar.
Du samordnar enheternas förbättringsarbete i syfte att skapa hög kvalitet och enhetlighet kring lokalvården i kommunen. Kvalitetssamordnaren är avdelningens kontaktperson och avtals- och uppföljningsansvarig för vissa upphandlade städtjänster inklusive specialtjänster och fönsterputsning.
Du ser till helheten för organisationen och tillsammans med kollegorna i ledningsgruppen driver du ett övergripande utvecklingsarbete på både strategisk och operativ nivå med syfte att förbättra och vidareutveckla lokalvårdstjänsterna för Kristianstads kommun.
En del av ditt uppdrag är att hantera administrativa arbetsuppgifter, exempelvis skriva rutiner, information till kunder och medarbetare, dokumentera i verksamhetssystem kring lokalvård/service samt skapa och utvärdera kundenkäter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom kvalitets- och serviceområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av samordning och kvalitetsarbete inom servicebranschen samt ha erfarenhet av att utföra kvalitetskontroller. Om du har någon typ av en lokalvårdsutbildning kan det vara en fördel.
Tidigare arbete inom kommunal verksamhet liksom erfarenhet av projektledning, processledning är meriterande. Din datorvana är god och det är meriterande om du har arbetat i något städkalkylprogram. B-körkort är ett krav.
Du skapar och bibehåller goda relationer, både intern och externt och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Rollen kräver en god kommunikationsförmåga och att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du har förmågan att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt kan anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen.
Du kan leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet och arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt. Vidare har du lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse. Som kvalitetssamordnare skapar du förutsättningar för ditt eget ansvarsområde genom att förstå förhållande mellan helheten och delarna. Detta kräver en analytisk förmåga för att se konsekvenser av olika handlingsalternativ.
Ditt förhållningssätt är flexibelt och du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov. Du ser möjligheter framför hinder samt har ett genuint intresse av service.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.