Kvalitetssamordnare till avdelningen för statistik och jämförelser

Arbetsbeskrivning

Svensk vård och omsorg står inför en mycket intressant och händelserik tid. Socialstyrelsen har en viktig roll att genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styra, stödja och utveckla hälso- och sjukvården, tandvården och socialtjänsten. Denna tjänst är placerad på avdelningen för statistik och jämförelser som bland annat ansvarar för myndighetens registerverksamhet, statistikverksamhet, termer, begrepp och klassifikationer samt databeställningar.

Som kvalitetssamordnare är din huvuduppgift att samordna avdelningens kvalitetsutvecklingsarbete. Du kommer att arbeta tillsammans med avdelningens enheter och vara drivande i att kartlägga, utveckla och följa upp enheternas processer. Kvalitetssamordnaren utgör även ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda olika typer av underlag samt har ett nära samarbete med kollegorna i staben. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontaktpunkt mellan avdelningarna. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen på dennes stab.

Du kommer att driva arbetet med att utveckla och förvalta ledningssystemet på avdelningen, samordna processutvecklingsarbetet och framtagande av rutiner och styrdokument och samordna avdelningens arbete med årsredovisningen. Andra uppgifter är att driva eller delta i verksamhetsutvecklingsprojekt, samordna avdelningens arbete med avvikelsehantering samt samordna och genomföra olika typer av uppdrag i samarbete med myndighetens stödavdelningar.
 
Vi söker dig som har
• akademisk examen med inriktning mot organisations- och verksamhetsutveckling, förvaltningskunskap, ekonomi eller annan akademisk utbildning som vi finner relevant
• minst 3 års aktuell erfarenhet av verksamhets- och processutveckling
• erfarenhet av arbete med mål- och resultatstyrning
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift
• goda kunskaper i MS Office.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, driven och kan se helheten. Det är viktigt att du kan arbeta målinriktat, är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständig. Andra viktiga egenskaper är god förståelse för kvalitetsarbete, att du är service- och lösningsorienterad och har en förmåga att skapa engagemang.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• erfarenhet av arbete med samordning och uppföljning från den offentliga sektorn eller i en kunskapsorganisation
• erfarenhet att arbeta med verksamhetsledningssystem
• utbildning i och erfarenhet av projektstyrning
• erfarenhet av att arbeta med ledningssystem enligt ISO-standarder
• erfarenhet av register- och statistikverksamhet.

Anställningsinformation
Detta är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Placeringen är i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Välkommen med din ansökan senast den 12 augusti 2019. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-12633/2019.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Mona Heurgren. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Gerd Lundberg. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 29 juli 2019

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


20 december 2024

Kvalitetsutvecklare

19 december 2024

Samordnare till Samordningskansli

Samordnare till Samordningskansli

19 december 2024