OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
I Falkenbergs kommun pågår just nu en unik satsning på förskolan och skolan, under namnet Utbildning Falkenberg. Varje barn och elev ska ges de bästa förutsättningarna till utbildning och lärande. Med en tydlig strategi och tre prioriterade fokusområden vill barn- och utbildningsnämnden göra bra förskolor och skolor ännu bättre och Falkenbergs kommun till en utbildningsplats i toppklass.
Välkommen till Falkenbergs kommun, här får du möjlighet att jobba med det viktigste vi har, våra barn!
ARBETSUPPGIFTER
Barn- och utbildningsförvaltningens enhet för kvalitet och utveckling söker dig som vill jobba i en dynamisk arbetsmiljö med hög utvecklingspotential. Tjänsten inriktas mot att kvalitativt stödja våra verksamheter inom förskola, grundskola, fritidshem, gymnasiet samt vuxenutbildning. Allt utvecklingsarbete tar sin utgångspunkt i vår plan för förbättrad undervisningskvalitet: Utbildning Falkenberg.
Som kvalitetsstrateg kommer du att arbeta på vårt centrala kansli och tillhöra kvalitets- och utvecklingsenheten. Uppdraget för Kvalitet och utveckling (KvUt) är att tillsammans med verksamheten strategiskt planera, initiera och genomföra förbättringsinsatser och på så sätt skapa en röd tråd genom alla nivåer och i alla verksamheter mot målen i förbättringsplanen Utbildning Falkenberg och de nationella styrdokumenten.
KvUt har det sammanhållande ansvaret för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete. Som en del i detta ingår att på uppdrag från verksamheten och/eller utifrån eget initiativ, analysera och synliggöra verksamhetens nuläge, genom dialog, datainsamling och verksamhetsbesök, för såväl verksamhetschefer som skolledare.
Inom ramen KvUts uppdrag kommer kvalitetsstrategen att:
- leda och samordna förbättringsarbete med fokus på utbildning och lärande inom barn- och utbildningsförvaltningen
- samverka och samarbeta med såväl rektorer som lärare som annan skolpersonal inom BUF:s verksamheter.
- representera huvudmannen i regionala och nationella nätverk gällande utbildningsfrågor kring utveckling och lärande.
- arbeta med att driva systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling satt i ett förvaltningsövergripande helhetsperspektiv.
- ha särskilt ansvar för omvärldsbevakning och utvecklingsarbete inom grundskola.
- placera vfu studerande och samverka med högskolor inom vfu-frågor
-utveckla och kvalitetssäkra system för framtagande av statistik utifrån elevresultat
-driva och utveckla arbetet med att förbättra förmågan till analys samt uppföljning och utvärdering inom BUF:s verksamheter
I tjänsten ingår dessutom att samverka med övriga förvaltningar och myndigheter i kommunen. Tjänsten är direkt underställd verksamhetschefen för kvalitet och utveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi ser följande kvalifikationer hos dig som söker denna tjänst:
Du
- har högskoleutbildning inom pedagogik, lärande, beteendevetenskap eller motsvarande gärna med inriktning mot grundskola.
- har gedigen kunskap om det svenska skolväsendet och är väl förtrogen med gällande styrdokument, gärna med fördjupade kunskaper om grundskolans verksamhet.
- har arbetslivserfarenhet från skola och utbildning som lärare eller pedagog och gärna erfarenhet som rektor eller utvecklingsledare av något slag.
- har kunskap om aktuell vetenskaplig teori kopplad till skolans uppdrag, skolförbättring och rektors pedagogiska ledarskap.
- har kompetens och erfarenhet kring skolutveckling och förbättringsarbete.
-har kunskap och kompetens inom matematikdidaktik och förtrogenhet i att driva verksamhetsutveckling i syfte att förbättra undervisningspraktik i matematikämnet.
- bör ha erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och är väl insatt i styrnings- och ledningsprinciper för kommunal verksamhet.
- har god organisatorisk och strukturell förmåga samt förmåga att leda långsiktiga och hållbara processer.
- har goda ledaregenskaper och god samarbetsförmåga samt erfarenhet av att självständigt driva, planera och organisera ditt arbete.
- är initiativrik och har förmågan att kunna se när något kan förbättras i processer.
- kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.
- god digital kompetens
ÖVRIGT
Inom våra verksamheter gäller lagen om registerkontroll (SFS 2000:873).
Ytterligare information ges i samband med eventuellt anställningserbjudande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Arja Holmstedt-Svensson
0346-88 64 35
Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0346-886000
Kontorschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
Verksamhetsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
Verksamhetsekonom Malin Andersson
0346-88 64 07
Förvaltningsekonom Hillevi Petersson
0346-88 62 02
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen
0346-88 63 63
tf förvaltningschef Majlis Wolfhagen
Personalsekreterare Gunilla Johansson
0346-88 62 97