Kvalitetsstrateg Botkyrka kommun

Kvalitetsstrateg Botkyrka kommun

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.


Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Som kvalitetsstrateg hos oss arbetar du med planering och uppföljning av verksamhetsmål och uppdrag samt internkontroll både inom egna förvaltningen och kommunen som helhet.

Du ansvarar också för att driva vidareutveckling av vårt kommungemensamma kvalitets- och styrningsarbete. För att lyckas med det krävs dialog med förvaltningarna, utveckling av rutiner och anvisningar men även utvecklingsarbete tillsammans med de andra enheterna på avdelningen. Ett viktigt område är att tillsammans med enheten för hållbar samhällsplanering öka synergierna mellan strategiska målsättningar och verksamhetsmålen. Ett annat är att utveckla kommunens styrsystem tillsammans med ekonomiavdelningen. Du kommer att samarbeta med andra kvalitetsstrateger på enheten men också kollegor som är förvaltningsledare och objektspecialister för olika systemstöd. Tillsammans skapar ni därigenom förutsättningar för kommunens chefer och andra användare att analysera, planera och följa upp sin verksamhet. Du kommer också tillsammans med kollegor och kvalitetschef att få utforma enhetens uppdrag kring kommunövergripande utredningar.

Vi förväntar oss att du driver och stödjer förvaltningsledningens verksamhetsuppföljningar, kvalitetsfrågor och utvecklingsfrågor i samråd med kvalitetschefen. Utifrån fattade beslut genomför du tillsammans med andra förbättringar och löpande utveckling av förvaltningens processer.

Vi erbjuder dig
Vi är ett team som jobbar tätt ihop med stort driv och engagemang. Hos oss får du en roll med stor påverkan och många möjligheter att göra skillnad för kommunen och dess förvaltningar. Du kommer att jobba på enheten Kvalitet och utredning som hör till den nystartade avdelningen Styrning och utveckling, vilket gör att du kommer vara en del av ett större utvecklingsarbete för att stärka och samordna kommunens styrning.

Du som söker till oss
Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av verksamhetsstyrning och kvalitetsarbete från antingen en politisk styrd organisation eller som varit ansvarig för uppdrag från kommun eller myndighet. Du har god kunskap om kvalitet- och ledningssystem och gillar att utveckla och förbättra processer för att skapa förutsättningar för tydlig och samordnad styrning. För att lyckas i rollen behöver du vara självständig, ha förmåga att snabbt sätta dig in i nya och komplexa frågeställningar men också att du är bra på att bygga relationer och samarbeta.

Du har:
• Relevant högskoleutbildning
• Flerårig erfarenhet av verksamhets- och målstyrning i politiskt styrd organisation
• Flerårig erfarenhet av utveckling och tillämpning av kvalitetsarbete
• Flerårig erfarenhet av att leda processer och projekt
• Erfarenhet av att arbeta med internkontroll
• Förmåga att organisera och strukturera ditt arbete, goda IT-kunskaper och erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg
• En mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera för att uppnå en effektiv planerings- och uppföljningsprocess


Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta i kommun
• Erfarenhet av att arbeta i beslutsstödsystem och verksamhetsplaneringssystem
• Erfarenhet av systemstödet Stratsys


Som person är du strukturerad och lösningsorienterad. Det är av vikt för tjänsten att du är självgående och van vid att ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna kräver att du är relationsskapande och samarbetsorienterad och vi kommer därför lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering. Du har lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift samt är en god skribent med erfarenhet av att skriva fram ärenden inför politiska beslut. Du tycker om att samarbeta med andra och drivs av att vilja bidra till att skapa ett gott samarbete och goda resultat tillsammans med andra.

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.





Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Förmåner

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner


Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre

Näringslivschef Anna Anderberg

Utvecklingsledare Rebecka Hagman

Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


15 november 2024

Avdelningssamordnare

Avdelningssamordnare

15 november 2024

15 november 2024