Kvalitetsutvecklare till omsorgsförvaltningen

Kvalitetsutvecklare till omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Vi söker dig som vill bli omsorgsförvaltningens nästa kvalitetsutvecklare. Du ansvarar för samordning och utveckling av förvaltningens arbete med ledningssystemet för kvalitet och det systematiska kvalitetsarbetet. En central del av uppdraget är att stödja och följa upp kvalitetsarbetet på strategisk nivå inom förvaltningens olika verksamheter.

Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsarbete då den nya socialtjänstlagen, Hållbar socialtjänst, träder i kraft under 2025. Viktiga områden för omställningen är; styrning och ledning, förebyggande och lätt tillgänglig, jämställd och jämlik, kunskapsbaserad. För närvarande pågår en nuläges- och behovsanalys och en av dina arbetsuppgifter blir att ta vid och samordna detta långsiktiga arbete framöver.

Då vår nuvarande kvalitetsutvecklare slutar sin tjänst söker vi nu hennes ersättare. Din arbetsplats blir Planeringsenheten, vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter. Du har ett nära samarbete med SAS, MAS, MAR och verksamhetsutvecklare i förvaltningen. Vi arbetar även med innovation som ett strategiskt verktyg och du har även ett nära samarbete med vår innovationsledare.

ARBETSUPPGIFTER
Som kvalitetsutvecklare ansvarar du för att leda och samordna förvaltningens arbete med ledningssystem och systematiskt kvalitetsarbete utifrån gällande föreskrifter (SOSFS 2011:9). Du utvecklar och arbetar tillsammans med verksamheterna och deras chefer för att säkerställa att ledningssystemet för kvalitet är effektivt och säkert.

Ditt fokus ligger på att skapa kundnytta, förbättra processer och genomföra processkartläggningar som bidrar till ökad effektivitet och nöjdare kunder.

Du har en drivande nyckelroll, i samverkan med processgrupper och ledningsgrupp, i uppbyggnaden och utvecklingen av de digitala verktygen för systematiskt kvalitetsarbetet; Canea och Stratsys. I Stratsys ingår verksamhetsplanering och arbete med målstyrning, kvalitetsmodul samt projektstyrningsmodul.

Du leder kvalitetsrådet, bestående av enhetschefer och processledare som representerar verksamheterna. I rollen ingår att delta i verksamhetsuppföljningar och bidra med insikter för att driva förbättringsarbete. Tillsammans med innovationsledare säkerställer du att projektdokumentation hanteras effektivt i Stratsys verktyg för projektportfölj. I uppdraget ingår även analysarbete och presentation av till exempel kundundersökningar, öppna jämförelser, nationella kvalitetsregister med mera.

Vidare ingår omvärldsbevakning och utveckling av förvaltningens arbete med omvärldsanalys för strategisk planering och utveckling. Vid behov agerar du som specialistfunktion exempelvis vid utveckling av rutiner och arbetssätt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som lämplig för området vår och omsorg. Du behöver kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdena i förvaltningen samt god kunskap om gällande lagstiftning som styr vår verksamhet och övergripande kommunal verksamhet. Erfarenhet av arbete med ledningssystem och systematiskt kvalitetsarbete, gärna inom vård och omsorg. Arbetet kräver goda kunskaper i processutveckling och kvalitetsverktyg, som till exempel Canea och Stratsys. Har du projektledarutbildning är det meriterande liksom erfarenhet av att arbeta som projektledare.

Kommunikation och dokumentation är en viktig del i rollen och du behöver en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi ser gärna att du även behärskar engelska. Du har god datorvana och hanterar Officepaketet utan problem. B-körkort är ett krav.

Vi söker dig som är strukturerad, analytisk och lösningsorienterad. Du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta både självständigt och i team. Du är drivande och har genuint intresse för att utveckla kvalitet och effektivitet i verksamheter som gör skillnad för människor.
Du har förmåga att se både delarna och helheten samt trivs med att ha parallella arbetsuppgifter igång, kan organisera ditt arbete samt vid behov prioritera och planera om.

ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, OMS Stab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 januari 2025
  • Ansök senast: 24 januari 2025

Liknande jobb


Verksamhetssamordnare

Verksamhetssamordnare

3 januari 2025

20 december 2024