OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Analysavdelningen, med ett 120-tal medarbetare, har en central roll i att bygga Försäkringskassan som kunskapsmyndighet. Målen är att sprida kunskap i samhällsdebatten och en ökad användning av kunskapsbaserade beslutsunderlag på alla nivåer i Försäkringskassan. På analysavdelningen arbetar vi bland annat med att genomföra, utveckla och förvalta undersökningar mot allmänheten, de som har kontakt med Försäkringskassan och myndighetens medarbetare. Vi mäter även förtroende och kundnöjdhet genom nyckeltalsmätningar och genomför kvantitativa och kvalitativa undersökningar för att ta fram beslutsunderlag till försäkringsavdelningarna och myndigheten.
I din roll som kvantitativ analytiker med särskild kompetens inom enkätundersökningar ansvarar du för att planera och genomföra både mindre och mer omfattande analyser. Dessa är bland annat baserade på enkätundersökningar, ofta i kombination med registerdata. Analyserna används som beslutsunderlag för utveckling, uppföljning och styrningen av verksamheten. Du kommer att arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor. Du kan självständigt leda undersökningsuppdrag där du ansvarar för hela undersökningsprocessen, med behovskartläggning, metod/design, frågekonstruktion, datainsamling, analys samt sammanställa resultat i kortare rapporter och presentera resultaten för olika målgrupper. I arbetsuppgifterna ingår även att utveckla och kvalitetssäkra pågående och genomförda analyser. Du kommer också att vara ett stöd i metodfrågor relaterade till enkätundersökningar och att driva metodutveckling inom verksamhetsområdet. Arbetet kräver ett nära samarbete både med försäkringsavdelningarna och med kollegor inom avdelningen. Vi fäster därför stor vikt vid din samarbetsförmåga.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen inom företrädesvis samhälls- eller beteendevetenskapliga ämnen.
• har minst 60 högskolepoäng inom statistik
• har kunskap om och dokumenterad erfarenhet av att använda verktyg (programmeringsspråk) för databearbetning och statistisk analys
• har erfarenhet av att arbeta med urval, enkätkonstruktion och databearbetning
• Agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• Har god analytisk förmåga och är strukturerad
• Har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt
• Har god samarbetsförmåga och är duktig på att nätverka samt skapa kontakter
Det är meriterande om du har
• dokumenterad erfarenhet av att använda SAS för statistisk analys och databearbetning
• dokumenterad erfarenhet av att ta ut, bearbeta och analysera registerdata ur relationsdatabaser
• erfarenhet av att projektleda undersökningar på myndigheter, större organisationer, eller motsvarande
• god kunskap om och erfarenhet av att skriva och slutföra rapporter utifrån framtagna analyser
• erfarenhet av analysarbete inom socialförsäkringen, och/eller annan del av statsförvaltningen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I den här rekryteringen kan arbetsprov komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort Stockholm.
Kontaktpersoner
Chef: Matilde Millares, 010-116 29 55 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus, 010-112 24 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35 Saco-S: Lars-Göran Karlsson, 010-116 92 52 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.