OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Personlig assistans enhet 9 arbetar för brukare med olika funktionsnedsättningar. I vårt arbete skapar vi förutsättningar och möjligheter för att brukarna ska få ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet sker strukturerat utifrån ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt och enligt evidensbaserad praktik. Enheten erbjuder kunskapshöjande och utbildningsinsatser i olika former. Enhet 9 är en av sammanlagt nio enheter inom personlig assistans vuxen.
På enhet 9 arbetar kunniga, engagerade och ansvarsfulla medarbetare. Vi behöver komplettera vårt team och utifrån brukarens behov söker vi en kvinnlig kollega. Har du utbildning som undersköterska, är lyhörd och engagerad i frågor som rör vård och omsorg och är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning? Då kanske just du är den vi söker!
Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i biståndskontor, utförare och fem stabsenheter ekonomi, HR, kvalitet, utredning samt nämnd- och ledningskansli.
ARBETSUPPGIFTER
Som personlig assistent hos oss ingår du i ett team kring en brukare. Du är med och stöttar brukaren i sin vardag och ditt arbete sker självständigt tillsammans med brukaren i hemmiljö. Du arbetar för att skapa förutsättningar och vill utveckla brukarens delaktighet och självständighet i vardagens alla moment. Vanliga förekommande arbetsuppgifter är att stötta i omvårdnad, hushållssysslor och fritidsaktiviteter. Din uppgift är att tillsammans med brukaren delta och bevara meningsfulla aktiviteter.
Arbetet innefattar hög grad av fysisk omvårdnad samt stöd vid hushållsnära uppgifter. Du kommer att få utbildning och göra ett kunskapsprov under din introduktion, för att kunna utföra delegerade arbetsuppgifter. Hos oss arbetar vi i dubbelbemanning på dagar och kvällar, men du arbetar även självständigt. Du som söker nattjänst kommer att arbeta ensam, men med möjlighet att få hjälp i vissa uppgifter.
Vi arbetar enligt ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt, där genomförandeplanen är grunden. Därmed är den anpassad för att ge brukarna en meningsfull vardag. Vi dokumenterar enligt de regler och riktlinjer som finns, daganteckningar och genomförandeplaner. Varje dag är olika när man jobbar med människor och utmaningen ligger i att hitta lösningar som ger framgång till brukaren.
Som personlig assistent arbetar du oregelbundna arbetstider. Arbetstiderna är schemalagda på dag, kväll och helg. Du arbetar varannan helg.
Vi söker personal på både heltid och deltid. Alla tjänster är tillsvidare, provanställning tillämpas. De lediga tjänsterna följande:
• Natt, heltid 100%
• Dag, kväll, helg deltid 73%
• Dag, kväll, helg deltid 65%
• Dag, kväll, helg deltid 60%
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som uppfyller följande:
• Utbildning som undersköterska.
• Minst ett års erfarenhet av arbete som personlig assistent eller undersköterska.
• Kunskap om och erfarenhet av trakeostomiskötsel, slemsug, sondmatning och peg.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Kvinnlig personal är ett krav på grund av brukarens önskemål.
Det är meriterande om du som söker har:
• Erfarenhet av att arbeta som personlig assistent.
• Erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsvariationer.
• Erfarenhet av ett pedagogiskt arbetssätt.
• Kunskaper i att jobba säkert med läkemedel.
För att lyckas i rollen som personlig assistent ser vi att du har brukarfokus och stort engagemang för målgruppen. Stor vikt läggs på personliga egenskaper så som empatisk förmåga, ödmjukhet och känsla för ansvar. Du har lätt för att ta kontakt med andra människor och sätta dig in i andra personers känslor och beteende. Vidare så är du en lugn person som inte låter sig nedslås av kritik eller nederlag. Du kan även möta arbetets alla moment och händelser på ett professionellt och behärskat sätt, och alltid arbeta lågaffektivt. Vi söker dig som är en drivande person och vill vara med och bidra till utvecklingen i verksamheten. Personlig lämplighet är avgörande för tjänsten.
ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap och Modigt ledarskap.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor