OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sparbanken Skaraborg är en affärsnära sparbank med uppgift att vara en trygg och långsiktig partner för våra kunder inom privat och företagsmarknaden. Vi finns här, i hjärtat av Skaraborg med mötesplatser i Skara, Vara, Götene och Nossebro. Våra beslut fattas lokalt, vårt huvudkontor finns i Skara och vi ägs av Sparbanksstiftelsen Skaraborg, som innebär att vi alla tillsammans har ett stort samhällsengagemang. Vi är proaktiva och tillgängliga med 120 medarbetare som har en bred kompetens och ett stort engagemang och förståelse för det som gör skillnad.
Hållbarhet är en central del av vår verksamhet och vi strävar efter att integrera hållbarhet i alla våra processer. Vårt löfte är att ständigt utvecklas, tänka nytt och se till att medarbetare och kunder växer. Här möts du av ett utvecklande ledarskap som ser dig som vår viktigaste resurs. Välkommen att växa med oss!
Nu söker vi
Dig som vill bli vår nya KYC-specialist (KYC = Know Your Customer).
Vi har nyligen uppdaterat vår organisation och vårt arbete kring penningtvättsfrågor och en av våra nya roller är att arbeta som KYC-specialist. Tillsammans med dina kollegor som består av både AML- (Anti Money Laundry) och KYC-specialister kommer du ha fokus på att banken har en fullgod kundkännedom och arbetar effektivt för att förhindra finansiell brottslighet.
Rollen innebär
- Samordning och kontroll över bankens kundkännedom
- Utföra uppföljning av kundkännedom avseende vissa kategorier av kunder (privat och företag)
- Analysera information och fatta beslut kring privatpersoner som ansöker om att bli kunder i banken digitalt
- Utföra stickprovsgranskning av KYC-kvalitét
- Utbilda och ge råd och stöd till våra privat- och företagsrådgivare avseende kundkännedom
- Hålla vår verksamhet informerad om nyheter kring kundkännedom och systemstöd
- Följa utvecklingen av rutiner och systemstöd för implementering i banken.
- Vara delaktig i framtagandet av riskbedömningar, styrdokument och modellvalideringar
För att trivas/lyckas i rollen:
- Har du eftergymnasial utbildning inom företagsekonomi eller juridik alt. motsvarande arbetserfarenhet
- Har du erfarenhet av arbete inom bank- och finans alt. redovisning och revision
- Har du erfarenhet av att arbeta med penningtvättsregelverket är det meriterande
- Är du noggrann, analytisk och har en hög integritet
- Är du van vid att arbeta med olika system och är tekniskt intresserad
- Tycker du om att samarbeta och kommunicera med dina kollegor på ett prestigelöst sätt
- Är du ansvarstagande och har ett stort eget driv
Vi erbjuder bl. a
- Möjligheter till professionell utveckling
- En stödjande företagskultur där dina idéer värdesätts
- Ett fint förmånspaket via din anställning hos oss
- Arbetstid 38,5 tim/v
- Lunchersättning
- Friskvårdsbidrag