OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Handläggare till Lägenhetsadministration, HSB Stockholm HSB Stockholm är en kooperativ organisation med ca 360 anställda som alla arbetar för att stötta organisationens medlemmar samt bostadsrättsföreningar. Administrativ Förvaltning består idag av ca 55 st. medarbetare. Sektionen är uppdelad i fyra grupper; ekonomisk redovisning, hyresredovisning, lägenhetsadministration samt fakturaservice. Tillsammans ansvarar dessa för att HSB Stockholms administrativa förvaltningsåtaganden blir utförda på bästa sätt. Sektionen förvaltar idag ca 400 kunder/bostadsrättsföreningar. Arbetsplatsen är belägen på Kungsholmen i centrala Stockholm. Arbetsbeskrivning Till gruppen Lägenhetsadministration, bestående av 18 medarbetare, söker vi nu en handläggare. Arbetsuppgifterna består bland annat av att handlägga överlåtelser av bostadsrättslägenheter med kontroll av avtal, bouppteckningar, gåvohandlingar mm enligt stadgar och bostadsrättslag. Gruppen ansvarar för uppdatering av föreningars lägenhetsförteckning, upprättar kontrolluppgifter gällande förmögenhetsvärde och överlåtna lägenheter, handlägger pantförskrivningar av lägenheter och underrättar panthavare i samband med restantier etc. Vidare ansvarar gruppen för att lämna bostads- och annan information till mäklare och banker, fakturera överlåtelse- pant- och UC avgifter, samt handlägger bostadsrättsföreningars hyreslägenheter. Gruppen handlägger även uthyrning av lokaler, garage och p-platser, samt handhar föreningars köverksamhet för garage- och p-platser. Arbetet kräver mycket kontakt med säljare, köpare, styrelse med flera och telefonen är ett viktigt arbetsredskap. Krav/Personlighet Du är en erfaren administratör som har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet innebär mycket kontakt med medlemmar, kunder, mäklare, banker med flera. Du har initiativförmåga, klarar av självständigt arbete samt är mycket serviceinriktad som person. Vidare är du strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt samt trivs med en stundtals hög arbetsbelastning. Ett intresse för branschen och förmåga att lösa juridiska problem är en förutsättning för att trivas i denna roll. God PC vana är ett krav samt mycket god svenska i tal och skrift. Som person är du social, glad och trevlig samt bidrar till ett positivt arbetsklimat.