OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På omsorgssektionen i Tranemo kommun ingår all myndighetsutövning i samma verksamhet och finns på ett gemensamt kontor i centrala Tranemo. En av enheterna inom verksamheten ansvarar för att handlägga ärenden gällande barn och unga, genom att utreda och följa upp biståndsbehov och biståndsinsatser för målgruppen där även placeringar utom hemmet ingår. På omsorgssektionens myndighetsutövning finns ett pågående arbete med att försöka tänka nytt och i andra banor än tidigare, utifrån befintliga resurser och förutsättningar. Efter sommaren kommer verksamheten att starta upp en mottagningsgrupp som ska underlätta myndighetsutövandet och göra att handläggningen av allt inkommande får en större rättssäkerhet. Det finns även planer att inom en snar framtid starta en familjecentral i kommunen.
Enheten Barn & Unga är en liten grupp med fantastiska medarbetare som har ett gott samarbete inom gruppen samt med övriga inom omsorgssektionens myndighetsutövning och vår egen öppenvård. I arbetsgruppen har vi en god sammanhållning och gemensamma aktiviteter för den som vill, även utanför arbetstid. Vi är måna om att hjälpa och stärka varandra, känner en stolthet för arbetet vi utför och vi har en arbetsplats som präglas av glädje, skratt och delaktighet. Alla är frikostiga med att dela med sig av erfarenheter och kunskap och vi har ett nära och gott ledarskap genom flera enhetschefer på kontoret. Som medarbetare finns möjlighet till vidareutveckling främst genom Yrkesresan och socialsekreterarna har även extern handledning med sina närmsta kolleger.
Att vara anställd i Tranemo kommun ger en rad förmåner och det finns bland annat möjlighet till semesterväxling. Den lilla kommunens fördelar gör det även möjligt med korta beslutsvägar och en närhet till andra funktioner i kommunen, vilket underlättar det dagliga arbetet. Känner du att du vill bli en av oss, så tveka inte att söka till den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Vi hoppas att just du vill vara med på vår resa!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du tillsammans med övriga på enheten Barn & Unga och i vissa ärenden i nära samarbete med familjehemssekreterare och mottagningsgrupp. Du arbetar utifrån gällande lagstiftning och metodstödet BBiC (Barns Behov i Centrum) både vid utredning och uppföljningar av insatser.
Du handlägger och utreder barns behov av insatser från socialtjänsten samt följer upp pågående öppenvårdsinsatser och placeringar utom hemmet. Arbetet kräver även att man i stor utsträckning samarbetar och samverkar med andra aktörer för barnets bästa.
Det finns stora möjligheter att utforma tjänsten efter vad just du har erfarenhet av eller intresse av att jobba med, i allt från att vara back-up i mottaget, utreda och följa upp barns behov eller ansvara för placeringar av barn och unga i familjehem och på HVB.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta utifrån relevant lagstiftning. Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning med den aktuella målgruppen.
Vi ser även gärna att du:
• har god samarbetsförmåga och engagemang.
• är öppen och lyhörd.
• klarar att arbeta självständigt.
• har intresse och kunskap i att möta människor i svåra situationer.
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• har B-körkort.
Arbetsgivaren kommer att tillämpa löpande rekrytering och stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från myndighetsutövning sedan tidigare.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21
Samordnande socialsekreterare Marie Axelgren Tapper
0325-57 62 03
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21.
Samordnande biståndshandläggare Lisbeth Koerffer
0325-57 62 37
Funktionschef myndighetsutövning Anna Wahlström
0325-57 62 40
Myndighetschef Anna Wahlström
0325-57 62 40