OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen tar fram och utvecklar kunskap, regler och statistik till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 700 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.
Enheten för informationsstruktur och e-hälsa har ett samordningsuppdrag inom området nationell e-hälsa. Uppdraget innebär att Socialstyrelsen ansvarar för förvaltning och utveckling av produkter som skapar förutsättningar för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation i vården, som möjliggör att informationen kan kommuniceras och överföras på ett mer automatiserat sätt och med bibehållen betydelse mellan olika informations-system. Informationen blir entydig, jämförbar och lättare att tolka.
En av de produkter som enheten ansvarar för är kodsystemet Nationell källa för ordinationsorsak. Kodsystemet innehåller termer för ordinationsorsaker och behandlingsändamål, med kopplingar till alla godkända läkemedel. Termerna i systemet är kodade med den medicinska referensterminologin Snomed CT. Kodsystemet ska användas vid läkemedelsordination som stöd för en bättre och säkrare ordinationsprocess. Ordinationsorsak är en av de uppgifter som har föreslagits ingå i en kommande nationell läkemedelslista.
Vill du bidra i enhetens arbete med att förvalta och vidareutveckla det framtagna kodsystemet? Vi söker läkare, helst med specialistkompetens, som kan hålla informationen uppdaterad och kvalitetssäkrad på löpande basis. Arbetet innebär också att ge användarstöd till hälso- och sjukvårdsverksamheter som vill implementera kodsystemet samt bidra i den strategiska utvecklingen av kodsystemet.
Arbetet förutsätter intresse för strukturerad dokumentation inom hälso- och sjukvård genom användning av standardiserad terminologi (klassifikationer och Snomed CT). Det förutsätter också en förmåga att hålla ihop det stora och det lilla perspektivet; såväl deltagande i utvecklingsprojekt som påverkar den nationella utvecklingen inom området som arbete med formulering av ordinationsorsaker och ändamålstexter samt koppling av dessa till Snomed CT. I arbetet är det viktigt att kunna identifiera frågeställningar som kräver samråd med andra specialister.
Vi söker dig som vill
• uppdatera, kvalitetssäkra och utveckla innehållet i det framtagna kodsystemet Nationell källa för ordinationsorsak, baserat på de förändringar som sker på läkemedelsmarknaden samt synpunkter från användare
• verka för att kodsystemet införs i svensk hälso- och sjukvård
• medverka i utvecklingen av det arbetsverktyg som används för att förvalta och distribuera kodsystemet.
Kvalifikationskrav
• Läkarexamen
• Erfarenhet av mångårigt kliniskt arbete
• Bred kunskap om läkemedel och läkemedelsanvändning i hälso- och sjukvården
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.
Det är dessutom meriterande om du har
• specialistkompetens
• användarerfarenhet av digitala vårddokumentationssystem, i synnerhet av ordinationsmoduler inklusive e-recept
• intresse för och erfarenhet av arbete med klassifikationer och medicinska terminologier
• kunskap om Snomed CT
• erfarenhet av utvecklingsarbete inom digitaliserade vårddokumentationssystem
• erfarenhet av arbete med databasprogram.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har en god kommunikativ förmåga och samarbetar gärna. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsinformation
Socialstyrelsen avser att utforma tjänsten som ett expertavtal på deltid 25 %, men avtalsform och omfattning kan diskuteras. Avtalet är tänkt att gälla under två år med möjlighet till förlängning. Arbetet kan utföras på distans men kräver en del fysiska möten, framför allt på Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-10-15, genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1- 24955/2017.
Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Fackliga företrädare
SACO Rose-Marie Nylander 075-247 3182
ST Åsa-Britt Edoff 075-247 3181
Vårdförbundet Magnus Göransson 075-247 3710
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055