OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Presscenter och grafisk form, RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Har du erfarenhet av digital kommunikationsteknik och direktsända produktioner? Är du en tekniklösare med förmåga att leverera under tidspress? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande och kreativt arbete mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Presscenter är en del av Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet. Presscenter direktsänder bland annat regeringens och Regeringskansliets pressträffar – fysiska, digitala och hybrida, och tillgodoser även journalisters behov av att spela in presskonferenser och uttalanden.
Regeringens pressträffar direktsänds idag primärt i en fast teknisk anläggning – Presscenter. Produktionerna görs med fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem som även möjliggör deltagande på distans. Det förekommer också att direktsändningar genomförs utanför RK:s lokaler och då med ett mobilt system. Produktionerna distribueras i realtid ut via regeringens och Regeringskansliets webbplats (regeringen.se), till rikstäckande mediabolag och via sociala medier.
Presscenter producerar även annan rörlig bild, till exempel filmade intervjuer med statsråd och filmer om regeringens arbete. Presscenter hjälper departementen att beställa direktsända produktioner och filmproduktion hos externa leverantörer vid de tillfällena Presscenter inte har möjlighet att ta uppdrag.
Idag arbetar fyra medarbetare i Presscenter med kompetenser som webb-tv redaktör, film, bild- och ljudproducent samt inom videohostning och direktsändning. Vi utökar med två tillfälliga tjänster för att få mer teknisk kompetens och kompetens inom digitala aspekter av både direktsända och digitala möten. De olika rollerna i presscenter har olika spetskompetens men alla förväntas kunna gå in för varandra vid behov. Som länktekniker för direktsända produktion och digitala möten i Presscentret kommer du att få ett omväxlande och kreativt arbete mitt i händelsernas centrum.
Ditt främsta uppdrag är som mötesproducent för den digitala kommunikationen under regeringens digitala pressträffar. Inför en pressträff säkerställer du att den digitala kommunikationstekniken fungerar och att personer som deltar på länk har korrekt information för att kunna delta i pressträffen. Du kan även komma att hålla i de digitala enskilda intervjuer som ibland sker efter pressträffar. Du kommer att jobba med distribution av ljud och bild till sociala media samt utveckling av dessa. Vid mobila pressträffar arbetar du med distribution av bild och ljud från vår sändningsutrustning till kontrollrummet samt den digitala mötestekniken. Du kommer även att hjälpa till vid videoinspelningar och efterbearbetning av videomaterial vid behov.
Utöver din huvuduppgift som mötesproducent för den digitala kommunikationen under regeringens digitala pressträffar kan din roll bli att ge råd och stöd i olika större digitala möten och konferenser inom Regeringskansliet. Du kan då komma att arbetsledas av en annan del av myndigheten RK Service, sektionen för mötesstöd och resor.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har utbildning inom direktsänd tv-produktion, webb, rörlig media, media eller annan likvärdig kompetens som vi bedömer som relevant för tjänsten.
Du har erfarenhet av digital kommunikationsteknik, direktsända produktioner både i fasta anläggningar och mobilt, bild/ljus/ljud/streaming och bildproduktion, distribution av tv-signal till olika plattformar samt av att tekniskt producera större digitala möten, t.ex. via Zoom eller Pexip. Du har även erfarenhet av projektarbete och/eller produktionsplanering. Det är meriterande om du har erfarenhet av enklare filmning och videoredigering.
Du har kunskap i digitala mötesplattformar, plattformar för sociala medier och länkteknik samt kunskap inom mobila direktsändningar. Det är meriterande om du har kunskap i arbete med LiveU eller motsvarande och signalkonvertering. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Dina egenskaper
För att trivas och passa för jobbet så behöver du ha god förmåga att planera och prioritera arbetet samt ha god förmåga till samarbete. Du är en tekniklösare och gillar att leverera under tidspress. Du är serviceinriktad, ansvarstagande, noggrann, flexibel och har ett gott omdöme. Du är även en förvaltare och delar med dig av din kompetens samtidigt som du drivs av att föreslå förbättringar i det löpande utvecklingsarbetet.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 30 september 2023. Tillträde snarast. Arbetet kan komma förläggas utanför kontorstider och ibland på annan ort än Stockholm.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tracy Mitchell Björkman, gruppchef Presscenter och grafisk form, på 08-405 21 10. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Åsa Karlsson på 08-405 15 40. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Melanie Hedlund Bjersten för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 februari 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35