OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södermanlands län - den sköna lustgården med bovänliga miljöer - belägen centralt i Mellansverige. Länsstyrelsen har en mängd vitt skilda arbetsuppgifter - ingen annan statlig myndighet har så stor bredd i verksamheten. Vi arbetar med samhällsplanering, infrastruktur, näringslivsfrågor, miljön i vid bemärkelse, sociala frågor och svarar också för tillsyn och utfärdar föreskrifter inom en rad olika områden. ARBETSUPPGIFTER Kulturmiljöfunktionen, med åtta fasta tjänster (två byggnadsantikvarier, fem arkeologer samt länsantikvarie) och för närvarande tre projektanställda, ingår i samhällsbyggnadsenheten. Gruppens ansvarsområde består bland annat i att bevaka kulturmiljövärden i den regionala planeringen, handlägga ärenden enligt Kulturminneslagen, medverka i ärenden som rör stadsplanering, infrastrukturfrågor och naturvård, besluta om arkeologiska undersökningar, lämna tillstånd till vård och ändring av länets kyrkor och byggnadsminnen, fördela statsbidrag till vård av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse och kulturlandskap samt genomföra tillsyn inom hela verksamhetsområdet. Arbete pågår med ett omfattande regionalt kulturmiljöprogram. Arbetsuppgifter Som länsantikvarie ska du leda och utveckla länsstyrelsens arbete inom området och vara verksamhetens ansikte utåt. Detta innebär förutom ärendehandläggning samordning, planering, uppföljning och utveckling av verksamheten. Kontakter med länets kommuner, berörda myndigheter och verk inom verksamhetsområdet är en självklar del av ansvaret. Beroende på din kompetens kan ansvar för personal och ekonomi ingå. KVALIFIKATIONER Du ska ha en akademisk examen i ämnen av betydelse för kulturmiljövården. Du ska ha några års dokumenterad erfarenhet av arbete i ledande ställning på institution och/eller myndighet inom kulturmiljösektorn. Erfarenhet av arbete inom statlig kulturmiljövård är meriterande, liksom kunskap om och förståelse för samhällsplanering. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att engagera och stimulera både dina medarbetare och samarbetsparter. Det krävs att du är strukturerad, en god kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Körkort är en förutsättning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Funktionschef Petter Steen
0155-264000
ST Rune van den Brink
0155-264000
SACO Christofer Cromnow
0155-264000
Enhetschef Ulrika Lundberg
155-264000
handläggare Helena Söderlund
0155-264000
ST Britt-Liz Olsson
0155-264000
Funktionschef Ann Jaconelli
0155-264000
Samordnare Ulrike Segerström
0155-264000