Länsjurist

Länsjurist

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom beredskap, förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.

Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.

På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 250 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Länsstyrelsen är en HBTQI-certifierad arbetsplats. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.

I övrigt erbjuder vi en trivsam arbetsplats och har förmåner som friskvårdstimme, flextid med breda ramar, klämdagsledigt och möjlighet att arbeta delvis på distans.

Arbetsuppgifter
Länsstyrelsens rättsfunktion, som du kommer tillhöra, arbetar inom ett stort antal rättsområden. Funktionen prövar överklagade kommunala beslut enligt bl.a. plan- och bygglagen och miljöbalken, överprövar strandskyddsdispenser, förordnar vigselförrättare, sysslomän och notarius publicus m.fl.

Funktionen ger tillstånd till tävling på väg och reklamskyltar samt beslutar om trafikföreskrifter, delgivningar, deponeringar m.m. Funktionen ger också råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen bl.a. avseende allmän förvaltningsrätt, sekretess och dataskydd samt inom de olika sakområden som förekommer på myndigheten såsom miljörätt, jakt och djurskydd. Rättsfunktionen genomför även utbildningar inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess för länsstyrelsens personal.

I rollen som länsjurist kommer du att arbeta med att handlägga ärenden och självständigt utreda och analysera rättsliga frågeställningar. Med tiden kommer du att ha möjlighet att ansvara för uppdrag inom funktionen och utveckla din kompetens. Den aktuella tjänsten kommer att innehålla olika arbetsuppgifter och arbetsområden, bl.a. handläggning av ärenden enligt plan- och bygglagen och miljöbalken.

Rättsfunktionen består idag av nio personer och arbetet inom gruppen präglas av öppenhet och ett utvecklat samarbete.

Kvalifikationer


Du ska ha:


• jur.kand alternativt juristexamen
• minst två års erfarenhet av ärendehandläggning
• svenskt medborgarskap

Av din ansökan ska det framgå:


• hur du har kommit i kontakt med och tillämpat förvaltningslagen
• varför du är intresserad av att arbeta hos oss

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som jurist på länsstyrelse, domstol och/eller annan offentlig förvaltning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har ett strukturerat arbetssätt och kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har förmåga att utreda och lösa juridiska frågeställningar och förmåga att göra avvägningar och prioriteringar utifrån komplexa sammanhang och hänsynstaganden.

Intervjuer sker löpande, dröj inte med din ansökan.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap.

Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra i vår krisledningsorganisation vid en händelse.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare, vi tillämpar 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 5000-2022
Senaste ansökningsdag: 2022-09-11

Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Gävleborg län
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2022
  • Ansök senast: 11 september 2022

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


Dataskyddsspecialist

Dataskyddsspecialist

19 december 2024

12 december 2024