OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.
Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.
Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både i dag och i framtiden.
Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?
Om jobbet
Vi söker en eller flera jurister till vår Miljöjuridiska funktion. Du kommer ingå i en ärendegrupp som handlägger och beslutar i överklagade kommunala beslut enligt miljöbalken.
Om enheten och funktionen
På Rättsenheten arbetar cirka 90 personer med bland annat överklagade kommunala beslut, olika ansökningsärenden, registreringsfrågor, tillsyn och internt juridiskt stöd och annan ärendehandläggning. Miljöjuridiska funktionen är en av fem funktioner inom Rättsenheten.
På Miljöjuridiska funktionen arbetar vi främst med överklagade ärenden inom miljöbalken och juridiskt stöd till framför allt Miljöskydds- och Vattenavdelningarna inom Länsstyrelsen. Vi är i dagsläget cirka 15 medarbetare som arbetar i Uddevalla, Vänersborg, Mariestad, och Göteborg.
Arbetsbeskrivning
Du är med och tar gemensamt ansvar för att nå vår verksamhets målsättningar. Inom ärendehandläggningen arbetar vi med effektiva och likartade arbetssätt och rutiner, god service och information samt en snabb och korrekt handläggning. Utveckling av vår verksamhet är en ständigt pågående process och vi arbetar för att stärka samverkan såväl inom som mellan länsstyrelserna.
För oss är det viktigt att i arbetsgruppen ha en kontinuerlig dialog om utveckling av arbetssätt och metoder för att ha en effektiv verksamhet med rimliga handläggningstider. Vi tror att du är en person som är öppen för att testa nya arbetssätt och bidrar i vårt arbete med utveckling av vår verksamhet.
Du gillar att tillhöra en grupp, men arbetar självständigt och stämmer vid behov av inom arbetsgruppen. Du arbetar också i samarbete med sakkunniga från andra delar av Länsstyrelsen beroende på vilken sakkompetens som ärendet kräver.
Arbetet ställer krav på förmåga att effektivt och självständigt kunna göra rättssäkra bedömningar och prioriteringar. Vi värdesätter därför förmåga att anpassa arbetsinsatsen avseende såväl tid som utförande för att tillgodose verksamhetens behov och därmed uppnå målen.
Tjänsten ger dig mycket goda möjligheter till fördjupning inom de miljörättsliga områdena. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva utföra andra arbetsuppgifter inom Rättsenheten och myndigheten, eftersom vi dels är en krisberedskapsmyndighet, dels kan få tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas. Vi ser det därför som en förutsättning att du som person har intresse av att arbeta inom flera områden när tillfälle ges.
Placeringsort: Göteborg, Vänersborg, Mariestad, Uddevalla eller Skara. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.
Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Kvalifikationer
Krav
- Juristexamen
- Minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av juridiskt arbete
- Fullgjord notarietjänstgöring eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig som till exempel beredningsjurist vid domstol eller kvalificerad ärendehandläggning inom offentlig verksamhet
- Mycket god förmåga att på svenska uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift, eftersom beslutsskrivning och muntlig kommunikation med både andra myndigheter och allmänheten är en betydelsefull del av arbetet.
Meriterande
- Aktuell, omfattande och relevant erfarenhet av tillämpning av miljöbalken vid länsstyrelse eller annan myndighet eller motsvarande erfarenhet från den privata sektorn
- Erfarenhet av att vara beslutsfattare i ärenden
Personliga egenskaper
Du ska vara
- Bra på att driva ärenden framåt och ta ställning i komplicerade frågor, både självständigt och i samråd med andra
- Bra på att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar
- Bra på att anpassa din arbetsinsats avseende tid och utförande
- Bra på att bidra till att ständigt förenkla och förbättra ditt eget arbete och verksamheten
- Bra på att strukturera ditt arbete och kunna omprioritera vid behov
- Prestigelös, lyhörd, flexibel, konstruktiv och hjälpsam
- Van att prestera och leverera mot uppsatta mål
Du ska ha
- God social kompetens med vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
- Mycket god samarbetsförmåga
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Övrig information
En första intervjuomgång är planerad att genomföras under v. 41.
Anställningsform: En eller flera tillsvidareanställningar och eventuellt en eller flera tidsbegränsade anställningar. Tillsvidareanställningen/arna kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se