OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du jobb hos oss drivs du av att ha meningsfulla och samhällsviktiga arbetsuppgifter.
Länsstyrelsen Blekinge skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och vara engagerade i landsbygd och skärgård. Vi arbetar för att göra nytta för länet och det gör vi på uppdrag av riksdag och regering. Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner och ska se till att regeringens och riksdagens beslut, som påverkar länet, får så bra effekt som möjligt. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, utveckling och samordning inom många samhällsområden.
Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion. I vårt län är det nära till allt vilket gör det lätt att kombinera ett intressant arbete med en aktiv fritid. Länsstyrelsen har kontorslokaler i ett nybyggt hus intill vattnet i världsarvsstaden Karlskrona.
ARBETSUPPGIFTER
Som registrator och administratör hos oss arbetar du med dokumenthantering, vilket innefattar posthantering, diarieföring, fördelning av ärenden, utlämning av allmänna handlingar samt arkivering av diarieförda handlingar. Vidare innebär anställningen att du ska handleda och stötta våra handläggare vid frågor om, registrering och komplettering av ärenden. En viktig arbetsuppgift är att kvalitetssäkra vårt ärendehanteringssystem.
I tjänsten ingår även att arbeta med personaladministration och i länsstyrelsens rekryteringsverktyg, Visma recruit, i samarbete med HR-funktionen.
Du ingår i ett team med registratorer, en administratör, arkivarie och dataskydds- och informationssäkerhetssamordnare. Vårt arbetssätt inom Ärendeservice kännetecknas av ett nära samarbete och en god teamkänsla.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en eftergymnasial utbildning som till exempel registrator, administratör eller annan utbildning som vi finner relevant för tjänsten.
Du som söker bör har arbetat med diarieföring och ärendehantering inom offentlig verksamhet tidigare. Det är också meriterande om du har arbetat med personaladministration.
Länsstyrelsen i Blekinge använder Platina som ärendehanteringssystem. Erfarenhet av detta system är meriterande.
Du ska ha goda kunskaper om de lagar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning. En förutsättning för jobbet är också att du har en god dator- och dokumentationsvana, då du kommer att jobba i olika IT-system.
Som person är du serviceinriktad och noggrann. Ditt arbete präglas av struktur, ordning och effektivitet. Du kan arbeta självständigt, se vad som behöver göras och har en förmåga att kunna planera, strukturera och driva ditt arbete självständigt framåt och i mål. Du är duktig på att samarbeta och hjälper till där du ser att det behövs.
Du kommer att ha mycket kontakt med de olika verksamheterna inom Länsstyrelsen men också med allmänheten. Därför är det viktigt att du på ett korrekt och enkelt sätt kan förmedla information och att du kan ge råd på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Att kunna uttrycka sig väl i både tal och skrift på svenska är också viktigt i vår roll som statlig myndighet.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss därför lägger vi stor vikt vid dessa.
Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs att du är svensk medborgare och att du accepterar att genomgå en säkerhetsprövning inför en eventuell anställning.
ÖVRIGT
Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vår arbetsgrupp och Länsstyrelsen som helhet med din kompetens, erfarenhet och personlighet.
Tillsvidareanställning vid Länsstyrelsen Blekinge innebär att du kommer att krigsplaceras vid myndigheten.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Välkommen med din ansökan!