Länsstyrelsen Gävleborg söker en arkivarie

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi är en kunskapsorganisation, totalt ca 200 anställda, och en myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Majoriteten av de anställda har Gävle som placeringsort.

Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund. Den ska genomsyra allt vi gör på alla nivåer och vara ett stöd i vårt dagliga arbete.

Länsstyrelsen strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Därför har Länsstyrelsen startat arbetet för att bli HBTQ-certifierad. Länsstyrelsen har dessutom utsetts till en av Sveriges 50 mest spännande arbetsgivare i offentlig sektor.

Enheten för verksamhetsstöd består av funktionerna centraldiarium, ekonomi, kommunikation, personal, samt service.

Arbetsuppgifter

Som arkivarie vid Länsstyrelsen i Gävleborgs län arbetar du med att säkerställa, både på strategisk och operativ nivå, att myndighetens arkiv sköts enligt gällande rutiner och lagstiftning.
I tjänsten ingår att upprätta riktlinjer och styrande dokument inom arkivområdet, samt informera och utbilda våra egna medarbetare inom sakområdet.
Arbetet innebär många kontakter, både internt inom länsstyrelsen och externt. Du kommer att delta i länsstyrelsegemensamma arbetsgrupper.

Tjänsten som arkivarie är övergripande och en del av länsstyrelsens verksamhet med kopplingar till en mängd olika sakområden och frågor.

Att arbeta mer digitalt och hantera information på nytt sätt är angeläget för oss. Det är meriterande om du har kunskaper och färdigheter från den nya informationsteknologin. Detta utan att tappa bort de gamla kunskaperna om hur papper ordnas. Som arkivarie har du en särskilt viktig uppgift att bevara handlingar både mot det avlägsna förflutna och långt in i framtiden.
 
I arbetsuppgifterna ingår att ordna, förteckna, gallra samt tillgängliggöra arkivmaterial, avställning av arkivmaterial för slutarkivering, återsökning samt utlämning av allmän handling vid förfrågningar.
I arbetet ingår också att bedöma allmänna handlingars offentlighet och sekretess. 

För att nå framgång i rollen behöver du;


• vara bra på att samarbeta
• ha förmåga att förmedla information och ge råd på ett pedagogiskt sätt
• skapa struktur och systematik
• tänka nytt och lösa problem
• förstå och vara insatt i regelverk

Kvalifikationer

Du ska ha;


• arkivutbildning på högskolenivå
• erfarenhet av offentlig förvaltning
• erfarenhet av registrering och sökning i ärendehanteringssystem
• god IT-kompetens

 
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med processbaserad arkivredovisning och mycket meriterande om du har erfarenhet av arbete med elektroniskt arkiv.

 

Anställningsvillkor

Denna tjänst är säkerhetsklassad, det innebär att du måste vara svensk medborgare och att registerkontroll kommer att göras vid en anställning.

Anställningsform: Tillsvidare anställning
Omfattning: 100%
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 112-3056-2017
Senaste ansökningsdag: 2017-05-30

Det kan bli aktuellt med provanställning.

Ansökan

För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information

Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Gävleborg län .
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Vi tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 april 2017

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024