OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen samordnar arbetet vid större samhällsstörningar i länet och ansvarar för att i samverkan med andra utveckla den civila delen av totalförsvaret på regional nivå. Vi är en kunskapsdriven myndighet som använder kommunikation som ett strategiskt instrument för att nå våra verksamhetsmål. Stockholms läns invånare, företag och organisationer ska på ett enkelt, begripligt och tydligt sätt kunna ta del av beslut och information från Länsstyrelsen Stockholm. Mot bakgrund av ökat fokus på krisberedskap och civilt försvar i länet söker vi nu en kommunikatör med inriktning mot kriskommunikation.
Beskrivning av tjänsten
Som kriskommunikatör är ditt fokus att utveckla Länsstyrelsens kommunikativa förmåga vid kris och samhällsstörning och inom civilt försvar. Rollen innebär också att stödja och samordna länets kommuner i deras kriskommunikationsarbete. Du arbetar även med att höja Länsstyrelsens förmåga att möta informationspåverkan. Du tillhör kommunikationsenheten och kommer till viss del att arbeta med Länsstyrelsens övriga kommunikation. Som kriskommunikatör ingår du i Länsstyrelsens krisorganisation och beredskapstjänstgöring ingår.
Du har i rollen som kriskommunikatör kontaktytor både internt och externt. Du har ett nära samarbete med kollegorna på Länsstyrelsens enhet för samhällsskydd och beredskap och med Samverkan Stockholmsregionens (SSR) kommunikationskoordinator. Externt har du främst kontakt med andra myndigheter och länets kommuner.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• arbeta med strategier, styrdokument och metodutveckling för kriskommunikation
• medverka i och utveckla länets nätverk för myndighetsgemensam kriskommunikation (inom ramen för SSR)
• följa upp resultat och hantera löpande operativt arbete
• ansvara för kriskommunikation på Länsstyrelsens webbplats
• delta i planering och genomförande av krisorganisationsövningar
Klicka här för att se en kort film om oss och tjänsten: https://youtu.be/FLGs0C6Vb9k
Kvalifikationer
Du ska ha:
• flerårig eftergymnasial utbildning inom kommunikationsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant
• flerårig erfarenhet av operativt kriskommunikationsarbete gällande samhällsstörningar
• erfarenhet av arbete med webb och sociala medier
• mycket god förmåga att arbeta målinriktat, i grupp och under tidspress
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Du ska vara:
• strukturerad, utvecklingsorienterad, noggrann och tycka om att ta eget ansvar
• initiativtagande, trygg i dig själv och har lätt för att skapa goda relationer
• duktig på att ställa om när så krävs samt har ett prestigelöst förhållningssätt
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av kriskommunikation inom en kommun eller annan offentlig verksamhet
• erfarenhet av att samverka med olika aktörer i krisledningsarbete
• deltagit i planering och genomförande av krisledningsövningar
• erfarenhet av arbete med produktion av rörlig bild
Anställning
Anställningsform: tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning: heltid, beredskapstjänstgöring ingår
Tillträde: snarast
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Kommunikationsenheten fungerar som en stödfunktion till Länsstyrelsens medarbetare och länsledning. Enheten arbetar med både den externa och interna kommunikationen och ansvarar för den externa webben, intranät och sociala medieplattformar. Du kommer att ingå i enheten för kommunikation, som idag består av 10 medarbetare och rapporterar till kommunikationschefen. Enheten ingår i avdelningen för verksamhetsstöd tillsammans med enheterna för ekonomi och upphandling, personalfrågor samt verksamhetsutveckling och service.
Ansökningsförfarande
Ref nr: 112-3250-2021
Ansök senast: 2021-02-28
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Välkommen med din ansökan!
Om Länsstyrelsen
Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.
Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.
Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36