OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I dina arbetsuppgifter kommer det ingå att självständigt handlägga, utreda och besluta i egna ärenden, främst inom auktorisation av bevakningsföretag, begravningsfrågor samt övrig förvaltning (t.ex. bilskrotar, delgivningsföretag, medborgarskap, m.m.). Du kommer också att ha i uppgift att ge juridiskt stöd åt andra handläggare på enheten. Du behöver därför kunna vara pedagogisk och tydlig i ditt sätt att kommunicera och kunna förklara juridiska frågor på ett enkelt sätt för medarbetare som inte alltid har juridisk bakgrund. Du bör därför ha lätt för att snabbt sätta dig in i nya frågor och rättsområden. Du ska också vara beredd att hjälpa till och arbeta med andra ärendegrupper inom ramen för enhetens uppdrag.
Du ska ha
• Juristexamen 180p/270hp eller motsvarande
• Minst något års aktuell erfarenhet av utredningsarbete och kvalificerad handläggning, gärna inom något av de aktuella områdena och gärna från statlig sektor
• Erfarenhet av förvaltningsrätt
• Analytisk förmåga
• Förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
• Lätt för att skapa goda relationer och samarbeta
• God arbetskapacitet och lätt för att fatta beslut
• Vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
• Personlig mognad
Du ska vara
• Lyhörd, prestigelös och hjälpsam
• Van att driva och ta ställning i frågor både självständigt och i samråd med andra
• Van att arbeta med många ärenden av olika karaktär samtidigt och kunna prioritera mellan dem
• Intresserad av samhällsfrågor
Det är meriterande med fullgjord tingsmeritering eller arbete på förvaltningsdomstol.
Vi kommer att fästa avgörande vikt vid personliga egenskaper.
Du ska vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Vi räknar med att genomföra intervjuer i vecka 7.
På enheten arbetar idag 17 medarbetare och den ingår i Avdelningen för rättsliga frågor med totalt drygt 100 medarbetare. Enheten hanterar cirka 80 ärendegrupper inom olika verksamhetsområden.
Anställningsform: Vikariat ett år
Tillträde: Snarast
Ansök senast 2021-02-14
Referensnummer:
112-6327-2021
Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.
Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.
Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36