OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsens Enhet för stiftelsetillsyn söker Jurist
Är du jurist och har några års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete? Har du tidigare arbetat med stiftelser eller andra bolagsformer med omfattande ekonomi? Gillar du att samarbeta och dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper/lösa uppgifter tillsammans med andra? Då är detta en spännande utmaning för dig!
Det finns ca 17 000 stiftelser i Sverige. Länsstyrelsen i Stockholms län utövar tillsyn över ca 8 500 av dessa. Vår uppgift är att ingripa om det kan antas att stiftelsens förvaltning eller revisionen av stiftelsen inte utövas i enlighet med stiftelseförordnandet eller bestämmelserna i stiftelselagen. Vi kan även ingripa om en styrelseledamot eller förvaltaren missköter sitt uppdrag. Vår enhet har dessutom till uppgift att registrera stiftelser i Stockholms, Uppsala, Västmanlands, Södermanlands och Gotlands län samt att ta hand om stiftelsernas årsredovisningar. Vi ser även till att nya stiftelser bildas på rätt sätt.
Du kommer att arbeta med självständig ärendehandläggning med höga krav på produktivitet och noggrannhet. Du kommer framförallt att fatta självständiga beslut i stiftelseärenden. Graden av komplexitet i arbetsuppgifterna varierar. Arbetet innebär en hel del telefonkontakt med våra kunder – stiftelser, organisationer, företag och enskilda medborgare. Även andra uppgifter inom stiftelseområdet kan komma i fråga. Vidare kommer du att tillsammans med kollegorna bidra i vårt förbättringsarbete för att skapa ännu bättre, effektivare och smartare arbetssätt och lösningar utifrån ett kundperspektiv. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med 14 personer som alla arbetar med stiftelsefrågor.
Vad kan vi erbjuda dig?
Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter som att bidra till att stiftelserna lever upp till sina ändamål på rätt sätt. Här får du tänka utanför boxen, vara detektiv och samarbeta med kollegorna för att nå uppsatta mål. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du både ett eget ansvar och goda möjligheter att kompetensutvecklas.
Du ska ha
• juris kandidatexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) eller examen från affärsjuridiska kandidatprogrammet
• minst två års erfarenhet av juridiskt utredningsarbete och kvalificerad handläggning
• analytisk förmåga
• mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga
• tycka om, och ha förmåga att arbeta teambaserat
• förmåga att driva och ta ställning i frågor både självständigt och i samråd med andra
• hög integritet och personlig mognad
• vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
Du ska vara
• engagerad och drivande
• prestigelös och hjälpsam
• van att arbeta med många ärenden samtidigt och att kunna prioritera
• vara social och ha ett bra bemötande både internt och externt
Det är meriterande med notariemeritering eller liknande domstolserfarenhet. Även erfarenhet från statlig sektor, revisionsarbete eller tillsyn är meriterande. Det är mycket meriterande med erfarenhet av arbete med stiftelser.
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper, så som engagemang och nyfikenhet, förmåga till helhetssyn, förmåga att prioritera, samarbetsförmåga, prestigelöshet och vilja att bidra i hela enhetens verksamhet och dess utveckling.
Enheten för stiftelsetillsyn är en av sex enheter inom Avdelningen för rättliga frågor. På Länsstyrelsen i Stockholm arbetar totalt ca 480 personer med ett brett spektrum av verksamhetsområden.
Övrigt
Vi arbetar i moderna lokaler centralt i Stockholm och har rökfri arbetstid. Vi arbetar med ständiga förbättringar och tillämpar ett digitalt arbetssätt.
Anställningsform
Tillsvidare. Det kan bli aktuellt med provanställning.
Heltid
Tillträde: Snarast
Ansökan
Ansök senast: 2019-08-26
Referensnummer: 112-37834-2019
Vi avser att genomföra intervjuer vecka 37.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 480 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36