OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det huvudsakliga arbetsinnehållet är att
• planera och genomföra platsinspektioner av överförmyndare inom fem län
• skriva rapporter utifrån inspektionerna
• ge rådgivning till överförmyndare
• handlägga tillsynsärenden och klagomål inom området överförmyndare
Du kommer att arbeta i en grupp som tar ett gemensamt ansvar samt självständigt planerar och genomför sina arbetsuppgifter.
Du ska ha
• juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng)
• minst två års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av tillsyn
• mycket god kommunikationsförmåga
• mycket god förmåga att uttrycka dig i text
• förmåga att göra sammanvägningar av olika typer av information för att göra korrekta och rättssäkra avvägningar och prioriteringar
• hög integritet och personlig mognad
• god samarbetsförmåga
• vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
• B-körkort
Det är meriterande att ha fullgjort notarietjänstgöring och mycket meriterande med erfarenhet av den tillsyn som överförmyndare bedriver. Erfarenhet av att utöva tillsyn över myndigheter är särskilt meriterande.
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper.
Enheten för tillsyn har 16 medarbetare och hanterar tillsynsfrågor inom flera områden, företrädesvis penningtvätt, överförmyndare och bevakningsföretag. Enheten ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för diarium och arkiv, förvaltning, juridiskt verksamhetsstöd, stiftelsetillsyn samt överklaganden.
Vi arbetar i moderna lokaler centralt i Stockholm.
Anställningsform:
Tills vidare, provanställning kan bli aktuell
Heltid
Tillträde: Snarast
Vi avser att genomföra intervjuer vecka 40.
Ansökan
Ansök senast: 2020-09-13
Referensnummer: 112-48652-2020
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.
Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.
Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36