OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På avdelningen för jordbruk och djur arbetar vi bland annat med handläggning och kontroll av EU:s jordbrukarstöd, miljöinvesteringar, djurskyddskontroller, förprövning, kontroll av foder och livsmedel i primärproduktionen och veterinära frågor. Vi arbetar för att nå regeringens och riksdagens mål om ett gott djurskydd, en god djurhälsa och sunda landsbygdsföretag som har förutsättningar att producera livsmedel och tjänster på ett hållbart sätt.
Avdelningen består av tre enheter; Livsmedelskedjan, Sällskapsdjur och Häst samt Jordbrukarstöd.
Vi söker nu en länsveterinär till enheten för livsmedelskedjan. Som veterinär vid länsstyrelsen har du en viktig del i länets och Sveriges arbete för en säker livsmedelskedja, friska djur och låg antibiotikaanvändning.
Arbetsuppgifter
Länsveterinärer arbetar framför allt med övervakning, samordning och rådgivning i smittskyddsfrågor, kontroller av djurhälsopersonal och läkemedelsanvändning, djurskyddsfrågor och arbete kopplat till kontrollen av livsmedel och foder i primärproduktionen. Länsveterinären har ett brett arbetsområde, denna tjänst kommer dock att avgränsas i omfattning, beroende på bakgrund och kompetens hos den vi anställer.
Kvalifikationer
Du som söker tjänsten ska vara legitimerad veterinär. Det är meriterande att ha erfarenhet av att arbeta som länsveterinär. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kliniskt arbete, företrädesvis med livsmedelsproducerande djur. Det är även värdefullt med annan lantbrukserfarenhet, samt ett intresse för att arbeta med lantbruks- och livsmedelskedjefrågor. Vi ser även det som positivt om du har erfarenhet av arbete på en myndighet. Arbetet innebär resor med bil, varför det är ett krav att du har B-körkort.
Du ska ha en god förmåga att läsa, skriva och uttrycka dig på svenska, gärna erfarenhet av att skriva myndighetsbeslut, remissyttranden eller liknande texter. Arbetet ställer även krav på god datorvana och kunskap om Microsoft Office-paketets program. Du behöver även kunna sätta dig in i och använda olika datasystem och program.
Dina personliga egenskaper är mycket viktiga. Arbetsuppgifterna innebär såväl samarbete med kollegor som rådgivning och kontroll, varför både en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga är av stor betydelse. Personlig mognad och gärna några års yrkeserfarenhet ser vi är viktiga för rollen. Att arbeta på en myndighet innebär en ständig förändrings- och utvecklingsprocess, varför du bör trivas med och ha förmåga att kunna anpassa ditt arbets- och förhållningssätt till nya förutsättningar. Du kommer ofta att planera och driva ärenden och uppgifter självständigt. Ett strukturerat och självgående arbetssätt underlättar därför i rollen.
Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Visstid
Omfattning: ca 50%
Tillträde: snarast, ca april
Tidsbegränsat: 2021-12-31
Diarienummer: 1491-2021
Senaste ansökningsdag: 2021-03-14
Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,
Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79