OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vill du vara med och arbeta i en unik verksamhet för elever med särskilda behov i årskurs 4-6? Då är det här ett uppdrag för dig!
Arbetsplatsbeskrivning
Spånga grundskola är en kommunal grundskola med ca 490 elever i åk 7-9.
Skolan ligger i Solhem nära Spånga centrum med mycket bra kommunikationer, endast 12 min till Stockholm C.
Under höstterminen 2021 har en stadsdelsgemensam särskild undervisningsgrupp för elever i omfattande behov av särskilt stöd startas. Verksamheten drivs i avskilda lokaler som ligger på gångavstånd till Spånga grundskola. Höstterminen 2022 kommer verksamheten att utökas till att omfatta två grupper, en mot de yngre, årskurs 4-6, och en mot de äldre eleverna, årskurs 7-9. Rektor på Spånga grundskola är närmaste chef för personalen. Åtta grundskolor i stadsdelen har tillgång till att placera elever i den särskilda undervisningsgruppen. Verksamheten drivs i samverkan med stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta tillsammans med en specialpedagog, lärare, resurspedagog och socionom. I rollen som lärare ska du bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I ditt arbete förväntas du bland annat planera och genomföra undervisning som anpassas efter varje enskild elevs behov och medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa. Du skapar en trygg lärandemiljö för eleverna och är lyhörd och möter eleverna utifrån deras förutsättningar samt skapar en positiv relation med elever, kollegor, vårdnadshavare samt andra samarbetsparter.
Kvalifikationer
Erfarenhet
Vi ser gärna att du har arbetat minst 2 år i en verksamhet som riktas till elever med särskilda behov.
Annan meriterande erfarenhet
- har bred ämnesbehörighet, gärna med matematik.
- har utbildning eller kunskap inom neuropsykiatriska funktionsvariationer
- tidigare ha arbetat i en särskild undervisningsgrupp.
Kunskaper
Du ska:
- ha kunskap om att bedriva undervisning utifrån forskning och beprövad erfarenhet.
- ha god kännedom om särskilt stöd
- ha god förmåga i att kommunicera i såväl tal som skrift
- ha god kunskap om pedagogiska arbetsmetoder som kan anpassas efter elever med särskilda behov
Som person ser vi att du:
- är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter
- kan hantera explosiva beteenden hos elever på ett konstruktivt sätt
- är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer
- har god samarbetsförmåga och ser teamet som en tillgång
-lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- är relationsskapande, utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.