OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Nu söker vi en legitimerad lärare i fritidshem till vårt nyskapade resursteam! Östervångskolan är en statlig specialskola för döva och hörselskadade elever i Lund. Vi tar emot elever från södra Sverige. Vi har två elevboenden för de elever som har lång resväg till skolan. Vi delar lokaler med en kommunal skola och finns belägna vid Tunaparken i Lund. Vårt undervisningsspråk är svenskt teckenspråk.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta med att utveckla elevernas kunskapsutveckling och måluppfyllelse genom ett förebyggande och främjande arbete samt med ett arbete med stödinsatser till elever på högstadiet
Du arbetar med att utveckla elevernas sociala miljö för ökad trygghet, studiero och trivsel under hela deras skoldag men med ett särskilt ansvar för elevernas raster och tid utanför schemalagda lektioner. Du arbetar även med insatser som elevcaféet och läxhjälpen.
Du arbetar tillsammans med övriga kollegor i resursteamet samt med undervisande lärare med att utveckla och genomföra stödinsatser till eleverna.
Du arbetar med att utveckla pedagogiska strategier och arbetssätt för en framtidsorienterad, tillgänglig och utvecklande lärmiljö för elevens hela skoldag, såväl lektioner som raster.
Du ger stöd till kollegor i hur man kan arbeta med att genomföra stödinsatser och i hur man kan utveckla lärmiljön för eleven för en ökad måluppfyllelse. Du arbetar utifrån styrdokument och elevernas behov.
Du har ett nära samarbete med ansvarig specialpedagog och deltar i uppföljningar och utvärderingar av elevernas stödinsatser.
Tjänsten i resursteamet är tidsbegränsad till och med vårterminen 2023. Om utvärdering av resursteamets uppdrag visar att teamets arbete ska avslutas kommer arbetsuppgifterna i denna tjänst ändras till ordinarie undervisningsuppdrag inom fritidshemmets verksamhet samt ämnesundervisning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en medarbetare som uppfyller följande krav:
Legitimerad lärare i fritidshem eller med en utbildning som motsvarar denna befattning.
Du har minst två års erfarenhet av arbete med undervisning eller av ett socialt utvecklingsarbete med döva och hörselskadade elever.
Meriterande kvalifikationer:
Du har goda språkliga kunskaper i svenska och svenskt teckenspråk.
Du har god kunskap om digital lärande.
Du har någon form av ledarskapsutbildning.
Du har kunskaper om och erfarenhet av hur man arbetar med sociala berättelser och seriesamtal.
Du har erfarenhet av att arbeta med elever med olika funktionsnedsättningar, exempelvis NPF och Charge.
Du har erfarenhet av och kunskaper om grundsärskolans kursplaner.
Du har erfarenhet av arbete med nyanländas lärande.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.