OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Mariedalsskolan är en skola med elever i grundskolans årskurs F-3 samt att vi delar lokaler och skolgård med anpassad grundskola. På skolan går ca 270 elever och 50 personal. Skolan ligger i centrala Varberg och det är promenadavstånd till torget och havet.
Denna tjänst riktar sig mot att arbeta i grundskolan och i tjänsten ingår ett tidsbegränsat arbete som förstelärare på Mariedalsskolan.
Skolan är uppdelad i arbetslag som är kopplade till varje årskurs men man har även en tillhörighet i det stadie man arbetar.
Fokus i det kollegiala lärandet är kopplat till vår utvecklingsplan. Under de senaste åren har vi jobbat med språkutvecklande undervisning och strukturer och mötesformer för elevhälsoarbete, arbetslagsmöte samt kollegialt och kollaborativt lärande.
ARBETSUPPGIFTER
Din placering blir som undervisande pedagog i åk 1 samt upptill ha ett tidsbegränsat uppdrag som förstelärare.
I uppdraget som förstelärare kommer du att stödja och stärka arbetet utifrån skolenhetens utvecklingsplan och det som framkommit i det systematiska kvalitetsarbetet. Analysen ligger till grund för inriktningen på uppdraget som förstelärare.
Förstelärarens grunduppgift är att stödja utvecklingen för
-att en systematisk analys ligger till grund för att undervisningen formeras utifrån elevers behov för lärande.
- att formativt förhållningssätt fördjupas genom kollaborativt arbetssätt där lärare tillsammans utforskar, analyserar och formar undervisningssituationen utifrån vad de ser i sin och andras undervisning och vilken effekt den ger för elevernas lärande.
- att differentierad undervisning och tillgängliga lärmiljöer bidrar till att barn och elever får ledning och stimulans för sitt lärande i utbildningen.
- att synliggöra varje individs lärande och strategier för det egna lärandet, vilket stödjer barns och elevers självkännedom om sitt lärande.
- att ett systematiskt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt nyttjas i undervisningen för att stärka lärandet.
- att digitala lärverktyg är en naturlig del av lärmiljön och att eleverna får möjlighet att utveckla digitala kompetens.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten har en lärarlegitimation som utfärdats av Skolverket senast den dag du blivit förstelärare.
- Genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet.
- Bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
- Har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
- Har en didaktisk kompetens och gedigna ämneskunskaper som innebär att hen kan förklara, illustrera och på olika sätt exemplifiera ämnet som gör det begripligt för eleverna.
- Är en tydlig ledare i mötet med elever där fokus ligger på att skapa en god arbets-och lärmiljö
- Arbetar formativt genom att hen reflekterar, analyserar och formar sin undervisning utifrån vilken effekt den ger för elevernas utveckling och lärande.
- Planerar, genomför och analyserar en differentierad undervisning som tillgodoser varje elevs skilda behov i lärandet.
- Tar initiativ till och bidrar konstruktivt i dialog om hur utbildningen och undervisningen kan utvecklas utifrån de möjligheter och behov av förbättringar som hen och andra ser.
- Använder alternativa och digitala lärverktyg i undervisningen.
- Söker och värderar hur konstruktiv kritik, forskning och nya erfarenheter kan bidra till sin praktik och utveckling.
- Har vilja, intresse och legitimitet att stödja och handleda kollegor.
- Lätt för att kommunicera med elever, vårdnadshavare, ledning och kollegor. Är en god samarbetspartner som har förmåga att se och tydliggöra allas kompetenser.
Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.
ÖVRIGT
Tjänsten som förstelärare har en sysselsättningsgrad om 10% och kombineras med undervisning och mentorskap i åk 1 med arbetsuppgifter upp till heltid.
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Om du erbjuds anställning inom Förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft. På följande länk kan du beställa rätt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!