OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du vara med och bygga en skola med stort fokus på elevernas kunskaper, på trygghet och på långsiktig hållbarhet? Är du en pedagogisk ledare? Sjöviksskolan är en skola som har vuxit under många år och nu står vi inför slutspurten, till hösten börjar våra 8: or som sedan ska bli 9: or och vid terminsslut våren 2023 har skolan äntligen vuxit färdigt.
Då går våra allra första elever vidare till gymnasiet. Sjöviksskolan startade 2014 med tre förskoleklasser och har växt successivt sedan dess. Från och med hösten 2019 finns vi i nya fina lokaler i Årstaberg.
Under åren har vi arbetat med att etablera strukturer, skapa kultur och bygga upp skolan, stadium för stadium. Ett spännande och utmanande arbete!
Sjöviksskolan är organiserad i tio horisontella arbetslag, ett för varje årskurs som leds av en arbetslagsledare. Varje arbetslag håller till i varsin hemvist. Skolans ledningsgrupp av rektor, administrativ chef och tre biträdande rektorer, en för fritidshemmets verksamhet och en för lärarna i de yngre åldrarna och en för lärarna i de äldre åldrarna. Förutom skolledning har skolan ett elevhälsoteam som består av skolsköterska (ca 1 ½ tjänst från och med hösten), heltids kurator, skolpsykolog en dag/ vecka, tre specialpedagoger (varav en vakant) och en speciallärare. Expeditionen består av skolsekreterare, vaktmästare och IT-samordnare.
Vi satsar förstås på att utveckla undervisningen för att nå höga elevresultat och förutom att fokusera på tillgänglig lärmiljö och systematik i våra kunskapsuppföljningar har vi just inledd ett flerårigt läsprojekt som vi vill ska prägla skolan och dess undervisning.
Sedan Sjöviksskolan startade har vi haft en utökad undervisning i bildämnet på lågstadiet med metoden Levande Verkstad. Bildundervisningen är en viktig del av vår pedagogik och vi har som mål att sprida inspiration från metoden vidare till andra ämnen och stadier. Varje år har vi en Vårsalong där elevernas produktioner visas och vi har som skola kunnat medverka i stora projekt såsom utsmyckning av gångtunnel vid Liljeholmen och våra elever har också varit delaktiga i utformning en av konsten i vår fina, nybyggda skola. Under skolans uppbyggnad har vi haft som mål att ge praktiskt-estetiska ämnen en framträdande plats och våra lärare i slöjd undervisar i hela slöjdämnet (både i textil – och träslöjd) och har dessutom möjlighet att undervisa även i bild. Vi tänker att dessa ämnen ska få utrymme att samarbeta och att vår tradition med Levande-verkstad-metoden kan bli en del av hela skolans pedagogiska arbetssätt.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en engagerad bildlärare till Sjöviksskolan. I tjänsten ingår bildundervisning på mellan- och högstadiet, mentorskap på högstadiet och man ingår i ett av högstadiets arbetslag. Förutom undervisning ingår även att utveckla institutionen för bild samt att vara del i utvecklingen av undervisningen i bild och andra praktiskt-estetiska ämnen. Inledningsvis kanske inte tjänsten är heltid, det beror på om du har legitimation i fler ämnen, men vi kommer att behöva mer bildlärartimmar redan under nästa läsår.
Kvalifikationer
Du behöver vara legitimerad lärare i bildämnet. Det är meriterande om du även har legitimation i annat ämne och vi vill helst att du har genomgått utbildningen Levande Verkstad som ett komplement till din bildlärarutbildning. Kunskap inom specialpedagogik är en merit.
Du behöver ha erfarenhet av undervisning på grundskolan – helst av alla grundskolans stadier. Har du dessutom erfarenhet av arbete inom specialpedagogik är det en merit.
Vi söker en tydlig ledare med helhetssyn och gott omdöme. För att kunna arbeta i en nystartad verksamhet krävs ett stort mått av flexibilitet och god samarbetsförmåga, vi behöver en team-människa som kan vara både coachande och tillitsfull i sitt ledarskap. Du behöver ha god social förmåga och vara lyhörd i kontakt med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift och arbetet kräver ett stort mått av självständighet och initiativförmåga. Det är mycket som ännu inte sitter i väggarna och vi behöver tillsammans skapa ska det som behövs för den goda skolan vilket kräver att du är strukturerad, systematisk och strategisk. När det gäller det pedagogiska uppdraget så behöver du ha en tydlig pedagogisk vision och kan vara kreativ och nytänkande. Hur ser du på skolans uppdrag och hur tänker du att man ska arbeta för att nå framgång? Det vill vi att du berättar om i din ansökan.
Övrigt
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.