Lärare i fritidshem sökes till Tångenskolan

Lärare i fritidshem sökes till Tångenskolan

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker lärare i fritidshem till Tångenskolan. Tångenskolans fritidshem är uppdelat på fyra avdelningar som är åldersindelade. Avdelningarna har de senaste läsåren arbetat utifrån gemensamma teman. I början av höstterminen bestämmer fritidslärarna och fritidspedagogerna olika teman utifrån elevernas intressen och de utvecklingsområden som råder. Dessa teman arbetar sedan alla fyra avdelningar med samtidigt under läsåret. Detta för att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet, lättare kunna organisera åldersöverskridande aktiviteter samt kunna utvärdera kollegialt på fritidsmötena. På fritidsmötena diskuteras olika pedagogiska- och didaktiska frågor bland annat utifrån gemensamma litteraturstudier.

Mötet används också till att planera och utvärdera teman, aktiviteter och lov samt ge/ta emot information från fritidshemmets samordnare. Fritidsmötena leds av en fritidssamordnade som på samordnarmöte lyfter fritidshemmets perspektiv och driver verksamhetens utveckling framåt tillsammans med rektor och lärare från andra arbetslag.

De som arbetar på fritids har också olika kompetenser som gärna tas tillvara på, därför är detta med temaarbete väldigt givande för verksamheten. Fritidshemmet har arbetat med teman som till exempel: H2O, film och drama, rymden, historia och mytologi och jorden runt. I slutet på läsåret utvärderas temaarbetet så att förbättringar kan göras till nästkommande läsår.

Tjänsten innebär planering, genomförande och uppföljning av undervisning i fritidshem. I åk 1-3 har Tångenskolan så kallade PA pass under skoldagen. Det innebär att klasserna undervisas i halvklass ett antal timmar i veckan. Under dessa lektioner arbetar grundskolelärare och lärare i fritidshem tillsammans med var sin halvklass.

Fritidshemmens dag som infaller andra tisdagen i maj varje år är någonting som Tångenskolan vill lyfta och fira. Dels för att öka fritidshemmens status i samhället men även för att ha en härlig dag då elever, lärare/pedagoger och vårdnadshavare ses och har det trevligt tillsammans. Denna dag brukar det organiseras aktiviteter som bollkastning, lotteri, kak- och korvförsäljning, loppis, tipspromenad, graffitivägg och ansiktsmålning etc. Fritidslärarna/pedagogerna planerar och organiserar detta firande tillsammans med rektor och klassföräldrar och hjälps åt tillsammans som EN skola denna härliga dag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad och legitimerad lärare i fritidshem. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ett fritidshem enligt riktlinjerna i Skolverkets allmänna råd för kvalitet i fritidshemmet.

Som person är du pedagogisk och får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med elevernas bästa i fokus. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Rollen kräver även att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål men även att du kan agera på egen hand utifrån av situationen kräver.

För att du som är nyexaminerad skall få bästa tänkbara start i yrket kommer du att ingå i Grundskoleförvaltningens Lärarakademis introduktion för nyexaminerade lärare. Introduktionen ger dig som nyexaminerad ett nätverk med andra nyexaminerade och riktade aktiviteter under ditt första år som lärare.

Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Lärare mot fritidshem

Lärare mot fritidshem

22 november 2024

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

22 november 2024