OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Akalla Grundskola är en tvåparallellig kommunal F-9 skola med ca 520 elever och 100 medarbetare.
Vi arbetar i stor utsträckning med tre-och tvålärarsystem i åk 1-9. Vi har möjligheter att använda de stora grönområdena kring Järvafältet och Akalla by/gård både på skoltid och fritidstid. Skolan ligger nära allmänna kommunikationer.
Vi är en mångkulturell skola och vi strävar efter att använda ett språkutvecklande arbetssätt och metoder som gynnar våra elever. Till skolan kommer regelbundet nyanlända elever som går i skolans Förberedelsegrupp innan de går ut i klasserna på heltid.
I fritidshemmet på Akalla grundskola utformas undervisningen för att komplettera förskoleklassen och grundskolan. Vi har en helhetssyn på undervisningen där lärande, utveckling och omsorg ingår. Vi följer kontinuerligt upp elevernas och elevgruppens utveckling och utgår från resultatet för att utveckla verksamheten.
Här kan du läsa mer: http://akallagrundskola.stockholm.se/
Arbetsbeskrivning
I fritidshemmet erbjuder du och dina kollegor eleverna en meningsfull fritid genom att ta utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också genom kontinuerligt utmana eleverna vidare och inspirera till nya upptäckter. I undervisningen arbetar du för att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande med estetiska uttrycksformer samt utforskande och praktiska arbetssätt.
Tillsammans med dina kollegor verkar ni för ett förtroendefullt, öppet och respektfullt samarbete med hemmen samt genomför utvecklingssamtal, företrädesvis tillsammans med förskoleklass eller grundskola för att ge ett helhetsperspektiv på elevens lärande och utveckling.
I uppdraget ingår även att vara delaktig i skolans utvecklingsgrupp inom fritidshemmet. Den gruppen består av medlemmar från varje avdelning och kan förändras över tid.
Som lärare mot fritidshemmet/fritidspedagog arbetar du i ett arbetslag tillsammans med lärare och övrig personal på fritidshemmet och på skolan. En del av uppdraget är att samverka under skoldagen och att alltid ha elevernas bästa i fokus. Det innebär att vara nära eleverna där de befinner sig under dagen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har fritidspedagogexamen/examen lärare i fritidshem och legitimation.
Du är trygg, stabil, har god självinsikt och anpassar ditt förhållningssätt beroende på situation. Du uppskattar att jobba mot mål och fokuserar på ständiga förbättringar av verksamheten och ditt eget yrkesutövande. Du har god samarbetsförmåga med kollegor, elever och vårdnadshavare. Du har god förmåga att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är strukturerad, genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Goda relationer med elever och vårdnadshavare är av yttersta vikt och som du värdesätter i ditt dagliga arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Krav
Lärarlegitimation
Behärskar det svenska språket och kan kommunicera på ett tydligt sätt både skriftligt och muntligt.
Haft ett övergripande ansvar på en tidigare arbetsplats.
Meriterande
Erfarenhet av att deltagit i ett dokumenterat utvecklingsarbete.
Att ha arbetat språkutvecklande på fritidshemmet.
Erfarenhet av arbeta i ett mångkulturellt område.
Övrigt
Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år. Som lärare i Stockholms stads skolor har du möjlighet att fortsätta din professionella utveckling och göra karriär. Du kan bland annat bli handledare, utvecklingslärare, förstelärare, lektor och forskare.
Läs mer på http://www.pedagogstockholm.se
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.